Zweden 2103 - Reisverslag uit Gotland, Zweden van Joop Pors - WaarBenJij.nu Zweden 2103 - Reisverslag uit Gotland, Zweden van Joop Pors - WaarBenJij.nu

Zweden 2103

Door: Joop Pors

Blijf op de hoogte en volg Joop

27 Juli 2013 | Zweden, Gotland

d.d. 27/7/2013

Het is nu alweer bijna 3 weken geleden, dat ik, op 8 juli, om 7.00 uur `s morgens, Beuningen de rug toekeerde. Helaas een week later dan gepland, maar aangezien de einddatum variabel is, zijn er nog diverse opties.
Via de A1, bij Enschede, brengt de HYMER mij met veel plezier, Duitsland in. Op de welbekende autobanen wil ik deze dag, in het noorden bij oosterburen, op een camperplaats overnachten. Bij onze oosterburen draait de economie beter dan in NL. Je ziet hier veel windmolens die een bijdrage leveren aan “groene energie”.
Via “het camperboek”, coördinaten en de onvolprezen Tomtom bereik ik om ± 16.00 u. Lensahn, dit is een uurtje rijden ten noorden van Lubeck. Met een mooi uitzicht op een meer, is het goed uitrusten na een lange reisdag. Nog even de dieseltank vol gemaakt, want in Denemarken is de brandstof veel duurder.
De volgende dag, vertrek ik uitgerust, naar de gereserveerde veerboot in Puttgarden. Het is goed vertoeven op het dek van deze grote veerboot ( ik geloof dat er 6 nivo`s zijn), Binnen 45 minuten sta ik op Deens bodem.
Ook in Denemarken zijn de snelwegen van een prima kwaliteit. Met een max. van 80km.p/u kom aan het eind van de dag, relaxed aan in het noorden van Denemarken. De veerboot vanuit Helsingbør, brengt mij binnen 15 min., naar het Zweedse Helsingborg. Na een tochtje door diverse dorpjes en noorden van Helsingborg vind ik een camperplaats nabij Ørkelljunga, hier staan veel passanten (ook NL’ers). Maar 1 nacht is voldoende en de volgende dag ga ik richting Hässleholm. Ten zuiden hiervan bij een groot meer ligt een prachtige golfbaan, waar het een paar dagen goed vertoeven is. Op deze zeer goed onderhouden golfbaan met zeer snelle greens, speel ik diverse rondjes. In de omgeving zijn er ook wandelingen uitgezet.
De afstand naar Vittsjö maar ± 30 km. Op de camping waar ik 2 j. geleden een paar dagen heb gestaan, is het vol. Een zeer goed alternatief is de golfbaan. Ook hier wil ik een paar dagen golfen en de omgeving verkennen.
De reis gaat verder via Våxjö naar Oskarshamn, waar de veerboot mij `s nachts naar Gotland brengt. Visby is de havenplaats, tevens hoofdstad van het eiland.
Het eiland is al duizenden jaren bewoond. Het was een veilige locatie, hoog, afgelegen en agrarische mogelijkheden.
Gotland is ± 170 km lang en max. 60 km.
Er wordt hier veel “Limestone” gedolven in dagbouw. Er staan nog verschillende plaatsen oude “kalkovens” en de limestone wordt sinds ± 1600, al naar Duitsland vervoerd.
In de maand juli, de vakantiemaand in Zweden, komen hier veel toeristen naar toe. Maar desondanks is het niet druk en zijn er veel rustige plaatsen. Buiten het hoogseizoen is het een bijna verlaten eiland.
Destijds, was dit eiland de meest oostelijke locatie ten opzichte van het “ oude oostblok” . Veel wegen zijn heel breed en recht.( alternatieve landingsbanen).
De camper staat bij kennissen, bij een boerderij. Deze dient als uitvalsbasis naar de golfbaan en diverse wandelingen en verkenningstochten. Omdat het eiland een lange historie heeft, zijn er verschillende bezienswaardigheden.
De Gotlandse schapen zijn zwart/grijs, het is bepaald soort dat hier veel voorkomt.
Een demonstratie van een “wolspinnerij” , geeft een goede indruk van de bijzondere kwaliteit. De oudste machine dateert van 1888.
Het eiland Färö, ten noorden van Gotland, is nog stillere dan Gotland. Bij een horeca gelegenheid staan een paar historische vervoersmiddelen.(zie foto`s).
Ook op andere gebieden worden op dit eiland oude gebruiken in stand gehouden.

Het weer is sinds mijn vertrek uit Beuningen uitstekend weer geweest en hier op Gotland waait het vaak, zodat de hitte goed uit te houden is.
Het is de bedoeling om maandag 29/7 weer naar het vaste land te gaan en verder via de zuid/oost kant van Zweden naar het zuiden te reizen.

Groeten vanuit een zonnig Gotland, Othem.
Tot spoedig weerziens in NL.
Joop

• 27 Juli 2013 - 14:59

R&B:

Hoi Joop, het verslag zie ik even niet. Wel een kaart met een eiland.
    Sinds wanneer kan die hymer van jou varen?
    ;-)

• 27 Juli 2013 - 15:21

Toon:

Hallo Joop
    Waar is je verslag?

• 27 Juli 2013 - 19:27

Hans En Marijke:

Hallo Joop,
    gezellig een berichtje van te horenlgens mij geniet weer met volle teugen van het vrije vakantie vieren.
    Heb jouw eerste bericht doorgestuurd aan de golfvrienden. Zij waren ook nieuwsgierig hoe het met Joop ging. Nog een fijne vakantie in Noord-Europa en hopen jou gauw weer op demaandagmorgen te ontmoeten.
    Alle goeds,
    Hans en Marijke

• 28 Juli 2013 - 17:37

Wil/renate Brok:

Weer met een mooie reis bezig. Met al dat golfen zul je bij terugkomst wel de sterren van de hemel spelen. Hier is het soms te warm om alle 18 holes te spelen. Geniet nog van je verdere reis en ook een goede reis terug
    Wil-Renate

• 28 Juli 2013 - 19:11

Hanke:

Leuk je verslag weer te lezen Joop! Je bent dus weer op pad! ;)!
    Gelijk heb je!
    Heel veel plezier vanuit Canada, Victoria BC,
    Tip: Alaska is ook de moeite waard om te gaan kijken, helaas voor je geen golfbanen ;)!
    Dag groetjes Hanke

• 28 Juli 2013 - 19:12

Hanke:

Volgens mij is je Hymer ook een tijdmachien ;)! ...2103 :)

• 28 Juli 2013 - 21:44

Wilma:

Dat klinkt weer fantastisch Joop! Geniet ervan (maar jou kennende, gaat dat zeker lukken...).
    Groetjes, Wilma

• 29 Juli 2013 - 10:52

Jolanda Van Den Berg:

Hoi Joop! Leuk te lezen dat je weer op pad bent. Wij zijn momenteel in Grindelwald, Zwitserland ons 3e adres deze vakantie. We hebben een appartement aan de voet van de Eiger. Het is hier schitterend en we hebben al veel mooie wandelingen gemaakt. Ook het weer is prima al regent het vandaag de hele dag. De rest van de week belooft echter weer mooi te worden. Groeten en we zien elkaar!

• 29 Juli 2013 - 14:28

Els:

Hi Joop,
    Gelukkig zit je niet in een tijdmachine maar ben je weer lekker op reis. Lijkt me fijn voor je om je vrienden daar weer te ontmoeten.
    Ik had van anderen al gehoord van het schitterende weer (ook) daar. Fijne reis!
    Gr. uit Enschede

• 29 Juli 2013 - 16:06

Rikie En Bert:

Hoi Joop,
    Leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt. Wij zijn ivm het wel heel warme weer in de vakantie niet weg gegaan. Het was heerlijk in de eigen tuin.
    Geniet van het mooie land en het prachtige weer. Vanaf vandaag ben ik (Rikie) weer aan het werk.

• 29 Juli 2013 - 21:09

Carla:

Lieve Joop,

Ik volg met belangstelling je reis(verslag) door het mooie Zweden. Het bloed kruipt waar het niet gaan kan ......... blijkbaar! Hoop je aan het eind van deze vakantie en vóór je volgende vakantie te ontmoeten om bij te praten. Ik ben nog steeds blij, jij hopelijk ook!
    Lieve groet,
    Carla

• 30 Juli 2013 - 21:47

Ben:

Dus daar hang je uit! Miste je al een tijdje op Skype. Zal je wedervaren volgen vanuit de luie stoel, is dan ook een soort vakantie. Heb een leuke en interessante tijd daar.

PS. Moet ik je vast opgeven voor de wintersport in maart 2014.

Gr. Ben

• 04 Augustus 2013 - 19:40

Juleke:

Hallo Joop,
    Weer een leuk verslag en "mooie" auto's. Zo te lezen geniet je weer.
    Groetjes Juleke

• 31 Augustus 2013 - 19:03

Marie:

Great photoes from the woolspinnery - Sten and Madde are also very happy about them! And as well send their greetings to U!
    Gotland sunshine regards/ Marie