verslag nr 2 - Reisverslag uit Beuningen, Nederland van Joop Pors - WaarBenJij.nu verslag nr 2 - Reisverslag uit Beuningen, Nederland van Joop Pors - WaarBenJij.nu

verslag nr 2

Blijf op de hoogte en volg Joop

10 Augustus 2013 | Nederland, Beuningen

Verslag 2
d.d 8/8/2013

Gotland is een eiland waar je uren, heerlijk kunt wandelen, zonder iemand tegen te komen. Er schijnen hier wel rendieren, herten en wilde zwijnen rond te lopen maar die heb ik nog niet kunnen ontdekken. Ik heb er diverse dagen gewandeld en gefietst.
Bij Slite ligt een leuke golfbaan. Er is veel water en buiten de fairway, is het zoeken naar een bal een zinloze actie!
Het blijft een eiland en het wordt weer tijd om naar het vaste land te vertrekken. Maar aangezien het hoogseizoen is, is er pas op 31/7 weer plaats op een veerboot.
Vanuit Visby vertrek ik onder een strakke blauwe hemel, om na ruim 3 uur varen, in een enorme regenbui aankomen in Oskarshamn!
De geplande golf op de baan bij Oskarshamn kan ik wel vergeten, dus doorgereden naar Kalmar.
Op een schitterende locatie gestaan bij het meer, van een nog mooiere golfbaan!
Dezelfde dag nog met de fiets de omgeving verkent. Er staan veel mooie huizen, waarschijnlijk alleen maar zomerhuizen, met uitzicht op het meer in een bosrijke omgeving.
De volgende dag met “locals” genoten van deze zeer goed onderhouden, maar moeilijk bespeelbare baan. Het was een aangename onderbreking van de reis.
De weg door het binnenland van Zweden, vanaf Kalmar naar Växjö loopt door een gebied waar veel glaswerk wordt/werd gemaakt.
Kosta, Boda, Orrefors, Nybro zijn bekende plaatsen. Helaas heeft ook hier de “recessie” toegeslagen en zijn er al diverse locaties gesloten!
Maar in Kosta zijn nog diverse “shops”geopend. Het is voor mij nog steeds genieten tussen al deze “glaskunst”, hoewel……..soms zou het niet misstaan in de glascontainer bij een supermarkt!
Hoewel het soms ook erg bosrijk is, geniet ik van de vele prachtige vergezichten.
Het midden/zuiden van Zweden is een glooiend gebied. Naarmate je zuidelijker komt zijn er meer graanvelden.
Het is uitstekend, zonnig, reisweer en tijdens de lunchstops, probeer ik nog een beetje bij te kleuren en de noodzakelijke vitaminen op te slaan voor de komende winter.
De oversteek per veerboot tussen het Zweeds Helsingborg en het Deense Helsingør duurt maar ± 15 min. De perfecte Deense autobanen brengen mij snel ( max. snelheid 80km/p/u) naar het zuiden. De bedoeling is om op een camping ( verplicht in Denemarken) bij Svinø te gaan staan. Via zeer smalle wegen, de camper past er soms maar net op, kom ik uiteindelijk ter plaatse. Een vreselijke en drukke camping, dus ga ik op zoek naar alternatieven. Er is soms behoorlijk veel stuurmanskunst nodig om, de gelukkig zeer sporadische tegenligger, te passeren. De weinige dorpjes, zijn gebouwd op “oude” terpen. De vaak oude huisjes hebben meestal maar 1 woonlaag, zijn zeer klein en geven een aanzicht van de jaren 1900!
Het is een heerlijke rit, langzaam en genietend van deze nostalgie, rij ik rond de Dybsø fjord naar Enø. Ook deze camping is meer dan vol, maar de grote parkeerplaats biedt mogelijkheden. Het was een vermoeiende dag, maar zeker de moeite waard. De rit gaf een indruk van het Deense platteland. Na een verkwikkende nachtrust, besluit ik nog een dag in Denemarken te blijven.
De uitgestrekte, glooiende graanvelden geven een speciaal karakter aan dit landschap. Overal verspreid zie grote boerderijen, waar omheen het zwarte bonte melkvee graast.
Ik steek over naar het schiereiland Møn. Het nostalgische havenstadje Hintholm is de bestemming. Het heeft 1 winkel, maar veel mooie zomerhuisjes en het trekt veel toeristen. Al fietsend door de glooiende korenvelden, soms eindigend bij verlaten steenstranden, is het zeker de moeite waard om hier een dag door te brengen.
Naar Rødnyhavn is niet zo ver meer en de oversteek naar Duitsland duurt maar 50 min. Het is de laatste veerboot op deze reis. In Puttgarden sta ik op een camperplaats bij een van de vele windmolens die er in noord Duitsland staan. De “Grünen” hebben een duidelijke stempel gezet op het Duitse energie beleid.
Puttgarden ligt op een schiereiland met prachtige zandstranden en de vele keurig onderhouden fietspaden brengen mij naar afgelegen stranden. Hoewel er vele campings zijn, heerst er toch een bepaalde verlatenheid. Uren fietsen langs natuurreservaten, geeft je de indruk dat je alleen bent met de vele vogels.
De weg vanaf Puttgarden naar Lubeck is slecht! Het was dan ook een vermoeiende dag, als ik uit eindelijk om 20.00u., de camper parkeer op een redelijk bezette camperplaats in Ditzum.
Ditzum ligt achter de dijk van het Eemskanaal. Ook hier staan veel windmolens. Hoewel al laat ben ik nog net op tijd om een paar prachtige foto`s van de zonsondergang te maken.. ( zie foto). `s Avonds is het verschil met Gotland goed merkbaar is wordt hier sneller donker.
Hoewel de zon brandt aan een strakke blauwe lucht, zorgt de altijd aanwezige wind langs de Waddenkust voor de nodige verkoeling. Via vele kronkelwegen en kleine, Duitse en later Nederlandse dorpjes, parkeer ik uiteindelijk de camper op een camping in Lauwersoog.
Vanuit deze locatie fiets ik over de waddendijk naar de verschillende dorpjes.
De overeenkomst tussen Denemarken, Noord Duitsland en hier langs de Wadden is groot. Ook hier zijn uitgestrekte graanvelden en veel zwartbonte vee.
Het is een mooie afsluiting van ruim 4 weken vakantie.
Hoewel het op woensdag 7/8 `s morgens nog mooi weer is als ik vertrek naar Beuningen, zijn de voorspellingen minder gunstig.
Vanaf Zwolle moeten de ruitenwissers “werken” om mij voldoende zicht te geven.
Terugkijkend op een prachtige reis, waarbij de gezellige golfdagen een aangename afwisseling waren op de soms stille wandel- en reisdagen.
Tevens verheug ik me al op de volgende reis over 2 weken.
Ook daar hoop ik weer een verslag van te kunnen maken.

Hartelijk dank voor de belangstelling.

Groet,
Joop



  • 10 Augustus 2013 - 20:07

    Edward:

    Hoi Joop,

    erg leuk om te lezen! Dank!
    Zien we je dinsdag (even tussen de vakanties door) nog?

    groet Edward

  • 10 Augustus 2013 - 22:18

    Hanke:

    Leuk je verslag weer te lezen. En nu weer in het gareel voor een poosje? Ik ben ook net weer thuis na een maand Alaska en Canada. Hoor je nog wel eens over.
    Suc6 weer met wennen aan het Beuningse leventje.
    Hanke

  • 12 Augustus 2013 - 17:23

    Willem Jansen:

    Is het boek "reizen met Joop" al in consept klaar.
    Leuke reis en gezellige verslagen.
    Bedankt en alvast succes met de volgende reis.
    Tot maandag waarschijnlijk
    Groetjes

    Willem

  • 12 Augustus 2013 - 23:57

    Ben:

    Joop.

    Mooi beeldend verslag. Hoef ik er zelf niet meer heen

    Gr. Ben

  • 14 Augustus 2013 - 21:07

    Wilma:

    Een echte "Joop-reis" ;-)
    Klinkt als GENIETEN!
    Groetjes Wilma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Beuningen

Zweden 2013

Verslag 1

Recente Reisverslagen:

10 Augustus 2013

verslag nr 2

09 Augustus 2013

Zweden 2013

27 Juli 2013

Zweden 2103
Joop

2007/2008 Reis door Australie. 2008/2009 Australie/ Nieuw Zeeland 2009/2010 Zuid Afrika ? Australie

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 2298
Totaal aantal bezoekers 84095

Voorgaande reizen:

25 Mei 2017 - 20 Juli 2017

Rondreis door China

08 Juli 2013 - 10 Augustus 2013

Zweden 2013

17 December 2011 - 22 Februari 2012

Iberisch schiereiland

03 Juni 2011 - 30 Juli 2011

Scandinavie 2011

05 December 2010 - 04 Februari 2011

Midden Amerika

10 December 2009 - 23 Januari 2010

dec 2009 t/m jan 2010

Landen bezocht: