China reis verslag nr 4 van 24 juni tm 7 juli 2017 - Reisverslag uit Beuningen, Nederland van Joop Pors - WaarBenJij.nu China reis verslag nr 4 van 24 juni tm 7 juli 2017 - Reisverslag uit Beuningen, Nederland van Joop Pors - WaarBenJij.nu

China reis verslag nr 4 van 24 juni tm 7 juli 2017

Door: Joop Pors

Blijf op de hoogte en volg Joop

07 Juli 2017 | Nederland, Beuningen

Locatie: Zhangjiajie
Datum:24 juni tm 7 juli
De groepsreis is voorbij, deel 2 is begonnen.
Na een goede nachtrust in een uitstekend Hotel (Harbour Plaza) en ontbijt bij Starbucks, vertrek ik om 9.00 u met bus A12 naar de luchthaven van Hong Kong. Deze stad met 7 miljoen inwoners op 1100 km2, bestaat uit hoogbouw. De bijna 1 uur durende busrit, maakt duidelijk dat men voorlopig nog van plan is te groeien! Overal wordt gebouwd en worden er nog meer wegen aangelegd.
Op de luchthaven aangekomen, krijg ik te horen dat mijn vlucht gewijzigd is, later, maar wel naar een gunstiger luchthaven om met de HSL, verder te kunnen reizen naar Ningbo.
Mij, door de drukte worstelend met de rugzak, kom precies op tijd op het treinstation aan! Heerlijk relaxed in 1e class coupe met 300 km/h, kom ik precies op tijd in Ningbo aan. De treinen in China zijn uitstekend georganiseerd en niet duur! Mijn gastheer, Ferry voor de komende 4 dagen, wacht me op het treinstation op. Bijzonder om elkaar hier te ontmoeten en na onze magen gevuld te hebben, gaan we met een taxi naar het appartement van Ferry. Ik val snel in slaap na deze lange en vermoeiende dag, ondanks dat het een keihard Chinees matras is.
De volgende 2 dagen maak ik kennis met collega's, vrienden en vriendinnen van Ferry. Ningbo is geen toeristenstad, er zijn hier veel expats, die in enkele horeca gelegenheden samenkomen. Ontbijten, lunchen en dineren, doe je niet thuis, maar samen in deze horeca gelegenheden. Ondanks de regen, maken we diverse uitstapjes, bezoeken musea, zodat ik een beeld krijg van het leven van de expats. Op sommige plaatsen moet in Ningbo de asfaltwagen nog een keer langs komen en het verkeer is zoals overal in China, chaotisch! Maar ik merk, dat ik daar al redelijk aan gewend raak!! Ningbo is een snel groeiende havenstad, met een Highschool en Universiteit, waar inmiddels 10 miljoen mensen wonen!
Na 2 regendagen, gaan we met de HSL naar Hangzhou. Met een taxi, een uitstekend en goedkoop vervoermiddel in China, komen we laat in de avond aan, in het Best Western Hotel.
Hangzhou is een geheel andere stad dan Ningbo. Er komen veel meer toeristen. We maken wandelingen rondom het West Lake, met schitterende uitzichten. Heerlijk relaxed met een bootje over het meer. Bezoeken diverse tempels en genieten van de rust. Het geheel ligt op diverse hellingen, dus we doen aan conditie opbouw.......!! Ons bezoek aan de Taoïstische tempel, valt samen met een dienst, heel bijzonder om dit mee te kunnen maken. Als we op een terras, van de zonsondergang genieten, wordt een lastige verkoopster, die “goedbedoelde rommel probeert” te verkopen, door de politie weggestuurd. Men beschermt de westerse toerist. De volgende dag zijn de weergoden ons minder goed gezind, het regent als we het Lingyin tempel complex bezoeken. Waar 1000 jaar geleden, ruim 3000 monniken,duizenden Boeddha beelden in de rotsen hebben uitgehakt, Er zijn heel mooie kunstwerken bij!! Maar omdat het erg glad is op de vaak ongelijke liggende stenen, besluiten we om niet naar de top van de heuvel te klimmen. ( PS. Het lijkt ook allemaal veel op elkaar)
Na een heerlijke lunch, wordt het tijd om de bagage weer in pakken. Ik leef nu al 5 weken uit de rugzak! Ferry vertrekt, via Shanghai naar Tokio en ik vlieg naar Chongqing. We hebben 4 interessante en mooie dagen samen doorgebracht. Deel 3 gaat beginnen.
Het uitzicht vanuit het vliegtuig boven Chongqing, wordt bevestigt als ik door de taxi naar de haven wordt gebracht. Chongqing is een grote en zeer vervuilde stad, waarbij de buitenwijken, zeer vies zijn, ook zou ik hier `s avonds niet door willen lopen. Tot heden heb ik me geen moment onveilig gevoeld.
De ontvangst op de “Yangtze Gold” is groots!! Het schip doet zijn naam alle eer aan. Gebouwd in 2012, 150 m lang en 24 m breed met 6 dekken. Vaart 26 km/p/u en weegt 17000 ton. Cap. 570 gasten. Het is mijn 1e cruise en ben benieuwd hoe het me zal bevallen. We maken diverse uitstapjes, zoals: Fengdu “Gost City”; Shibaozhai ( architectonisch kunstwerk) ; varen met kleinere boten door Gorges. Onderweg is er een schitterend uitzicht op de, soms zeer steile bergen, uiteraard vanonder een parasol,want tussen 25 en 35 C moet je minimaal in de zon zijn. Er zijn 400 gasten aan boord, waarvan 390 Chinezen en ik deel de tafel met een Amerikaans gezin dat in Shanghai woont. Alles wordt keurig geregeld, door de speciaal voor ons aangewezen hostes. Het eten en de verzorging is bijzonder goed. Tenslotte passeren we `s nachts de “The Three Gorges “ dam. Op de laatste dag krijgen we een beeld van de : “DAM” Helaas is het erg druk, zondag en de vakantie voor de Chinezen is begonnen! Mijn 1e cruise is mij uitstekend bevallen.
Het gehele “Three Gorges Project”, beslaat 198 km2, de dam alleen 12 km2, 1994 gestart en 2006 in bedrijf genomen, 2 x 5 sluizen overbruggen de 113 m ( max) hoogte verschil. De maximale waterhoogte voor de dam is 175 m. boven zeeniveau. De 32 Generatoren leveren leveren ruim 800 MW op! Er moesten 1,3 miljoen mensen hun huizen verlaten. De dam 2300 m breed, waar een stuwmeer achter ligt van 620 km lang ( de Yangtze rivier). Na de rondleiding, we mogen alleen de gebouwen en sluizen vanaf bepaalde punten bekijken. De hefsluis is voor schepen van max 3000 ton. Het geheel is erg indrukwekkend, heel veel beton, een echt kunstwerk!
Na de rondleiding worden we met de bus naar Yichang gebracht en laat me met een taxi naar het hotel brengen. Ondanks de hitte besluit ik “een rondje stad” te doen. Een schitterende nieuw boogbrug verbind de beide oevers van Yiling rivier. Op de wandelpromenade, langs het parallel aangelegde kanaal, geniet ik, tussen duizenden Chinezen en verder geen westerling, van de avond, de vissersboten en de ondergaande zon. De volgende ochtend, maak ik nog een rondje op het grote plein, waar Chinezen, hoofdzakelijk dames, hun dagelijkse sportoefeningen doen. Ik was te laat om mee te doen! ( gelukkig maar ). Na 5 uur treinen in een “hard seat”, hier rijdt geen HSL, ben ik, hoewel er veel te zien was onderweg, toch blij dat ik in Zhangjiajie aankwam. Het Hotel is naast het station en bij de receptie op de 9e , van in de totaal 17 verdiepingen tellend gebouw, moet ik me via de vertaal app verstaanbaar maken, geen woord Engels verstaat men hier.
De volgende dag, het is dan al 4 juli, ga ik met een taxi naar de Glass Bridge, dit om de massa toeristen voor te zijn. Lopend op glas met meer dan 300 m. dal onder je is toch wel even slikken, vooral als er nog niemand op de glasplaat staat. Na wel 4 x heen en weer te hebben gelopen, besluit ik via overkant de 4 uur durende afdaling te maken. Het is een mooie, maar pittige afdaling op de soms smalle doorgangen, met de evenzovele schitterende uitzichten. In het dal lopen we langs een rivier, eindigend in een meer en met een boottocht, eindigt deze conditietraining, want de sportschool en de wekelijkse hardloopavond moet ik al weken missen. Daarna met de bus weer terug om de rugzak en camera op te halen, want je mag alleen smartphone en portemonnee mee nemen.( (chinezen willen altijd verdienen).
De volgende dag wil naar Tianmin Mountain en hoewel de kabelbaan loopt vlak voor het raam van het hotel loopt, kan ik niet instappen lukt, dus toch maar via het Ticketoffice, om met het paspoort ( 70 + krijgt korting) een legaal toegangsbewijs te bemachtigen. Om 8.00 u `s morgens staat een wachtrij van een uur!!! In de gondel lijkt het wel wintersport, maar dan met zomerkleren, want de gondel en installatie is uit Oostenrijk. De 40 minuten durende tocht naar de top geeft je de tijd om de prachtige omgeving met spectaculaire beelden te bekijken. Boven is het mistig, koud en het waait. De 15 C is even een verademing vanaf de verstikkende hitte in het dal. De totale rondwandeling duurt 5 uur. De loopbrug ligt hoofdzakelijk aan de buitenkant van de rotsen en is eigenlijk tegen de bergwand aangebouwd. En 3 gedeelten gaan weer over glas. Dit is nog spectaculairder dan de Glass Bridge, om het het juiste gevoel te krijgen moet je het ervaren, dus..........( gewoon boeken).
Via veel roltrappen, honderden meters afdalend, kom je bij de “Cave”. Dit is een groot gat in de rots, die je ook via 999 traptreden vanaf het dal kunt bereiken. Afdalend en

soms achteromkijkend, ben ik blij deze route niet in omgekeerde volgorde te hebben gemaakt. Onderaan staan vele bussen klaar om je via 99 haarspeldbochten naar het Zhangjiajie terug te brengen. Dat de buschauffeur deze spectaculaire tocht dagelijks vaak maakt, blijkt wel als we, ondanks de verplichte veiligheidsgordel, nog in diverse bochten bijna bij iemand anders op schoot zitten. In het dal heerst een drukkende hitte en moe maar maar voldaan ga ik, naar mijn prima kamer met airco. Na een heerlijke douche besluit ik, om vandaag, maar eens geen Chinees, maar naar McDonalds te gaan. Morgen neem ik een (welverdiende ???) snipperdag.

Iedereen de hartelijke groeten vanuit China, waar andere regels en normen gelden.
Je merkt wel dat men een “westerling” bijzonder vindt, je ze ook bijna niet.
Overal wordt gebouwd, maar ook veel bouwwerken liggen stil. Er wordt nog maar heel weinig Engels gesproken en alleen nog maar door de opgeleide jeugd. Overal is men altijd aan het vegen, vaak worden de straten schoon gespoten. Overal staan (volle) vuilnisbakken, waarin naar eventuele bruikbare eenheden wordt gezocht.
Toch merk je dat er veranderingen gaande zijn.

Joop

  • 07 Juli 2017 - 08:18

    Juleke:

    Hoi Joop,
    Weer een geweldig reisverslag. Bijzonder dat je ons zo op de hoogte houdt.
    Nog veel reisplezier.
    Groetjes

  • 07 Juli 2017 - 13:10

    Ben:

    Hallo Joop,

    Zonet met plezier je reisverslag gelezen. Leest als een soort ontdekkingsreis. Giga steden, giga bouwwerken, bijzondere bezienswaardigheden en natuurlijk belachelijk grote afstanden.

    I.i.g. een machtige ervaring.

    Geniet.

  • 07 Juli 2017 - 19:06

    Emmy En Gerrit:

    Wat een bijzondere reis. Ook de foto's op Facebook zijn spectaculair. Dat je als westerling een bezienswaardigheid bent, hebben wij destijds ook ervaren. Geniet nog.

  • 07 Juli 2017 - 19:30

    Wil En Francis:

    Bijzondere ervaringen weer, wij zagen eerder op you tube al bijzondere beelden van die glazen brug. Al die mensen met hoogtevrees die dan toch per sé moeten.
    Wij kunnen ons voorstellen dat je iedere keer moe bent na zo'n bijzondere dagen, al die geluiden, kleuren en geuren.
    We zullen er nog wel veel van horen als je weer terug bent. Volgens ons heb je niets aan conditie ingeleverd!
    Groeten, Wil en Francis

  • 08 Juli 2017 - 09:55

    Teunie:

    Weer een prachtig verhaal over deze spectaculaire reis. Echt.......er mankeert niets aan jouw conditie!

  • 08 Juli 2017 - 10:38

    R&B:

    Nou Joop dit is weer een fors reisverslag, leuk om te lezen. Volgens mij heeft de uitgebreidheid van het verslag ermee te maken dat je niet eens met een Chinees kan kletsen. Lijkt mij trouwens best lastig om continue via een vertaalapp te communiceren! Je hebt blijkbaar nog niets vreemds gezegd dus het werkt wel. Ik heb ooit gehoord dat er heel veel Chinese talen gesproken worden, dus fijn dat er een soort ABN Chinees bestaat. Als westerling heb je volgens mij een groot voordeel in toeristische plaatsen, je torent hoog boven de Chineesjes uit en kan dus alles goed zien?
    Hier in Wijchen hebben wij het druk met de vorige generatie en wordt het stil in de straat, de schoolvakanties zijn begonnen. Het is hier ook lekker warm tot 30C.
    Lekker verder genieten veel mooie momenten!

  • 09 Juli 2017 - 12:24

    Hennie Kuiper:

    Dag Joop
    Wat een enerverende reis is dit! Ik heb toch andere beelden bij het woord vakantie!
    Het lijkt me ook wel wat eenzaam onder al deze Chinese bevolking.
    Maar ik benijd je wel.hoor?
    Ik vind het leuk je reisverslagen te lezen en wat mee te maken van je avonturen.
    Als je terug bent wil ik wel graag nog een mondeling verslag.
    Daarover hebben we het later nog.Vanuit Groningen een hartelijke groet en tot dan,he
    Hennie.

  • 09 Juli 2017 - 15:44

    Edward En Patricia:

    Leuk Joop! En wat een conditie vraagt dit zich. Zowel in lange vermoeiende dagen, exrreme warmte en lichamelijke inspanningen.... Chapeau!

  • 09 Juli 2017 - 18:45

    Johanna:

    Wat heerlijk om met je mee te reizen Joop. Een Reis om nooit te vergeten. Aan de hand van je prachtige foto's en verslag kun je het steeds herbeleven. Eindigt de reis bovenaan je lijst van mooiste?

  • 11 Juli 2017 - 15:06

    Louw:

    Hallo Joop,

    Wat een belevenis Joop en een mooi verslag erg indrukwekkend, zal best wel vermoeiender zijn dan de wintersport en dit acht weken! Heel veel plezier nog en een goede thuisreis.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Beuningen

Rondreis door China

Hierbij mijn reisschema voor de Chinareis.
In China is het 6 uur later.
Het 1e gedeelte is een georganiseerde groepsreis met Shoestring (tm 23 juni in Hongkong), daarna heb ik de reis zelf samengesteld.
Day location and transport.
25-mei vertrek Amsterdam via Kopenhagen naar Beijing
26/5 --29/5 Beijing
29-mei met trein naar Shanhaiguan ( Great Wall in Sea)
29/5 --31/5 Beijing
31-mei met HSL trein naar Pingyao
31/5 --2/6 Pingyao
2-jun met bus naar Taiyuan
2-jun met HSL trein van Taiyuan naar Zhengzhou
2/6 -- 3/6 Zhengzhou
3/6 --4/6 Luoyang
4/6 -- 6/6 Xi'an
6/6 --7/6 nachttrein naar Chengdu
7/6 --9/6 Chengdu
9/6 -- 11/6 Zhongdian
11/6 -- 14/6 Lijiang
14/6 --17/6 Dali
17/6 --18/6 nachttrein naar Guillin
18/6 --19/6 Ping'an
19/6 --22/6 Yangshou
22-juni - met HSL trein van Gongcheng naar Guangzhou
22-juni - van Gunagzhou met trein naar Hongkong
22/6 -- 24/6 Hongkong
24-juni - vliegen naar Shanghai
24-juni - met trein naar Ningbo
24/6 -- 26/6 Ningbo
26-juni - met trein naar Hangzhou
26/6 --29/6 Hangzhou
29-jun vliegen naar Chongqing
29/6 --2/7 Boottocht Yangtsekiang (Chongqing naar Yichang)
2/7 --3/7 Yichang
3-juli - met trein naar Zhangijajie
3/7 -- 4/7 Zhangjiajie
4/7 -- 7/7 Whulingyuan
7/7 --8/7 Zhangjiajie
8-juli - vliegen naar Lanzhou
8/7 --9/7 Lanzhou
9-juli - met trein naar Jiayuguan
9/7 -- 12/7 Jiayuguan
12-juli met trein naar Dunhuang
12/7 --14/7 Dunhuang
14-juli - vliegen naar Beijing
14/7 -- 16/7 Beijing
16/7 --19/7 Simatai- Jiankou - Gubeijou ( GreaT Wall)
19/7 --20/7 Beijing
20-juli- vliegen naar Amsterdam

Recente Reisverslagen:

19 Juli 2017

Chinareis 2017 5e verslag

07 Juli 2017

China reis verslag nr 4 van 24 juni tm 7 juli 2017

24 Juni 2017

3E Reisverslag van uit Hong Kong

10 Juni 2017

2e reisverslag van Logmen tm Zhongdian

05 Juni 2017

1e reisverslag van China reis 2017
Joop

2007/2008 Reis door Australie. 2008/2009 Australie/ Nieuw Zeeland 2009/2010 Zuid Afrika ? Australie

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 553
Totaal aantal bezoekers 84067

Voorgaande reizen:

25 Mei 2017 - 20 Juli 2017

Rondreis door China

08 Juli 2013 - 10 Augustus 2013

Zweden 2013

17 December 2011 - 22 Februari 2012

Iberisch schiereiland

03 Juni 2011 - 30 Juli 2011

Scandinavie 2011

05 December 2010 - 04 Februari 2011

Midden Amerika

10 December 2009 - 23 Januari 2010

dec 2009 t/m jan 2010

Landen bezocht: