2e reisverslag van Logmen tm Zhongdian - Reisverslag uit Beuningen, Nederland van Joop Pors - WaarBenJij.nu 2e reisverslag van Logmen tm Zhongdian - Reisverslag uit Beuningen, Nederland van Joop Pors - WaarBenJij.nu

2e reisverslag van Logmen tm Zhongdian

Door: Joop Pors

Blijf op de hoogte en volg Joop

10 Juni 2017 | Nederland, Beuningen

Locatie: Longmen tm Zhongdian
Datum:4 juni tm 10 juni
Ook vandaag weer vroeg weg, om voor de hitte en zoveel mogelijk voor de drukte op de locatie te zijn. Dat betekent meestal om 6.00 op en om 7.00 vertrekken, want het is vaak weer een paar uur rijden naar de attractie. Het land is enorm groot en in de toeristische plaatsen die wij bezoeken is het na 8.00 uur al vaak heel erg druk.
Vandaag gaan we naar Longmen. Tussen 473 en 755 n. Chr. werden hier, langs Yi rivier, in de steile rotswanden op verschillende hoogten, wel 100.000 Boeddha beelden uitgehakt. De, in de rotsen uitgehakte, traptreden waren door de regen erg glad. Het is boeiend om de vele Boeddha`s in de diverse maten te bekijken. Het was destijds een bijzondere prestatie om de beelden met de toen malige gereedschappen uit de rotsen de kunnen hakken. De grootste Boeddha is 12 m. hoog en de kleinste is 2,5 cm!!
Maar ook hier is veel geplunderd en diverse beelden zijn onthoofd. Het meest indrukwekkende beeld staat in de Wanfo Dong grot, die in 675werd voltooid en recentelijk gerestaureerd. Dit beeld is 17 m hoog en is omringd met heel veel kleine Boeddhabeeldjes.
Met de HSL rijden we met 300 km p/u naar Xi`an, een stad met 8 miljoen inwoners, dat is voor hier niets bijzonders. Xi`an was de oude hoofdstad van China en ligt aan de Gele rivier. Destijds begon hier de zijde route. Het vele, meegevoerde slip, e rivier deze naam.`s Avonds begeleidt onze reisleidsters ons naar de moslimwijk, nadat ze ons er nadrukkelijk op heeft gewezen, erg voorzichtig te zijn. De drukte is enorm. Jammer dat het uploaden van foto`s erg moeizaam gaat, dat geeft een beter beeld.( Houden jullie te goed!!) Overal kun je eten, maar ….., schoon of lekker? We zijn met z`n zessen en uiteindelijk gaan we bij een pizzahut eten. (Geen risico???, dat weet de volgende dag pas!!!Hier zijn ook veel, heel luxe warenhuizen en het contrast is groot!
De volgende dag gaan we naar het Terracotta leger, dat ten oosten van de stad ligt.
In 213 v. Chr. regeerde er een gehate keizer, Qinshi Huangdi, die zijn graftombe liet “bewaken” met een Terracotta leger. De grootste soldaten waren1.80 cm lang, dat is heel groot voor een Chinees en zeker voor die tijd. Alle Terracotta soldaten waren bewapent met echte bronzen, scherpe wapens. De soldaten en paarden werden uit gele klei gebakken en in levendige kleuren beschilderd, helaas zijn de kleuren vervaagd. In 1974 vond een boer bij het ploegen de eerste soldaat, nu zijn er meerdere opgravingen en in de grootste opgraving staan wel 6000 soldaten. Een latere keizer, 40 j. na het overlijden van Qinshi, heeft alles verwoest en de wapens meegenomen. Daarom worden er bijna alleen maar beschadigde soldaten gevonden. Het geheel is heel indrukwekkend.
`s Middags bezoeken we de Goose Pagode, waar we diverse prachtige Boeddha beelden, plafond en wandschilderingen bewonderen. Ik klim nog even naar de 7e verdieping, van de Pagode, vanwaar een prachtig uitzicht over het gehele complex en een deel van Xi`an, de beloning is voor deze klimpartij.
Voor we de volgende ochtend vertrekken, maken we een wandeling over de stadsmuur van Xi`an. Hoewel gerestaureerd, is het nog steeds bijzonder, ook het uitzicht. De muur ligt rondom de oude stad en is 14 km lang, 12 m. breed en hoog, terwijl de basis wel 18 m breed is!!De vele nieuwe hoge flats en de nog oude huizen, vormen een mooi contrast.
Die middag en nacht brengen we in de trein door!! Geen eigen coupe, zoals tijdens de Mongolië reis, maar stapelbedden, 3 hoog, in smalle, harde bedjes. Als we komen om 5.30 u in Chengdu aankomen, zijn we niet uitgerust, maar en na een KFC ontbijt, worden de blikken weer helder en vertrekken we weer met een busje nu naar de Panda`s!.
Om 8.30 u , nog voor de hitte en de mensenmassa, staan we bij de poort van het Panda park.
Het is eigenlijk een dierentuin, alleen voor Panda`s. Ik had ook naar Rhenen kunnen gaan, maar dit is natuurlijk veel “echter “! Panda`s eten 40 kg bamboe per dag, slapen veel en zien er niet echt actief uit. Ze worden hier met heel veel zorg omringd. In dit park leven er 85 en dit jaar zijn er hier 2 geboren. De voortplanting verloopt heel moeizaam, de panda is 3 dagen per jaar vruchtbaar en in de huidige vrije natuur is de overlevingskans bijna “0 “. De panda weegt bij de geboorte 100 gram en wordt in een couveuse gevoed, verzorgd!! ( zelf gezien ) In het wild leven er nog ongeveer 1800.
`s Avonds gaan we “Hotpot “eten. Een specialiteit van hier. In het midden van de tafel wordt een pan met olie met hete pepers verhit. In een koelvitrine kast mag je zelf, de aan stokjes geregen vleeswaren, groenten en vele andere onbegrijpelijke producten pakken.
Het is een soort vendu, maar na het verhitten in de “spicy “ olie, dompel je “ het product“ in een bakje sesam olie, waar je veel knoflook en koreander in hebt gedaan. Na afloop worden de stokjes gewogen/geteld en dat bepaald de prijs!
Nu maar hopen dat mijn maag darmkanaal dit kan verwerken. Het was bijzonder en het smaakte goed.
De volgende dag, het is inmiddels donderdag 8 juni, gaan we naar waterbouwkundige bijzonderheid. Zeker voor Chinese begrippen, want 2000 j. geleden werd in en brede rivier al een dam gemaakt van bamboe en rotsblokken zodat de stroming naar het te bevloeien landbouwgebied beheerbaar was. De bamboe en rotsblokken worden nog gebruikt, maar door het gebruik van sluizen is het geheel beter te controleren. Het te irrigeren landbouwgebied wordt nog jaarlijks uitgebreid. De vele tempels en Boeddhabeelden ontbreken niet. Het is veel trappen lopen, dus de conditie blijft, hopelijk, op peil. Voor de hoogste Boeddha moet we 1260 traplopen!
Tijdens de vele en soms lange busritten, maken we kennis van de Chinese gewoontes in het verkeer.
Links en rechts inhalen, tegen het verkeer inrijden, de claxon maakt hier overuren, het is even wennen, maar wel genieten, vanachter de getinte ramen van ons busje. Vooral op kruispunten is het een uitdaging, maar ook wij passen onze gewoontes aan en steken niet altijd over bij groen licht. Mijn visie is: bij groen licht heb je de meeste kans dat het goed gaat.
In Lesan bezoeken we weer een Boeddha, maar deze is wel heel bijzondere, ook de tocht ernaar toe is apart. Met E car, veel tappen lopen, met bootje over binnenmeertje, nog meer steile trappen lopen en dan sta je bij een 90 m. hoog Boeddhabeeld. Heel indrukwekkend, maar voorlopig heb ik voldoende Boeddha`s gezien. Alhoewel,.......er staan er nog meer op het programma.
In de namiddag vliegen we naar Zhongdian. Deze oude stad ligt op 3300 m. en dat is merkbaar, als we in de gereed staande auto`s stappen. Het is niet alleen de ijle lucht maar ook de temperatuur. Dus rustig aan doen en een extra truitje aan ( met lange mouwen !!) Deze stad is 3 j. geleden geheel door brand verwoest en wordt nu herbouwd. Dat zie je aan alles, veel bouwverkeer erg stoffig en veel nieuwe gebouwen. Gelukkig hebben we een hotel in het oude, gespaard gebleven gedeelte van Zhongdian. De wegen in de binnenstad zijn van enigszins afgevlakte betonblokken gemaakt, zodat het echt hobbelen is!
Dit is alles heeft de kwaliteit van ons restaurant niet nadelig beïnvloed. En na weer een heerlijke Chinese maaltijd, uiteraard met stokjes naar binnen gewerkt, gaan we moe maar voldaan slapen.
Na een korte nachtrust, want de hoogte, (3300 m! ) heeft ook hier een nadelige invloed op, heb ik weer een mooi dagprogramma, want in de omgeving staat het beroemde Songzanlin klooster , dat 1679 gebouwd is. Het bezoek aan dit klooster, gecombineerd met een rondrit om een meer, met prachtige vergezichten, langs dorpjes, is dat mijn bezigheid van zaterdag 10 juni. Na afloop nog een wandeling door de oude stad gemaakt. Verder relaxen, want het is te warm en in combinatie met de hoogte en de fel schijnende zon, lijkt het mij beter om de middag te gebruiken om de weblog bij te werken.
De bevolking is hier anders dan in de vorige grote steden. Dat merk je aan gedrag en ook het uiterlijk is anders. Diverse minderheden bevolken deze gebieden. In Zhongdian wonen veel Tibetanen, terwijl in Dali, waar we morgen heen gaan wonen veel Nahki en Hui.
Vanaf hier wordt de reis anders, minder hectisch, andere activiteiten en meer vrije tijd.

Groet uit een mooie streek van China.
Joop

• 10 Juni 2017 - 19:40

Jolanda En Richard:

Ik geef toe dat China niet echt op een hoge plaats op mijn Bucketlist stond maar jouw verhalen zorgen er voor dat China met stip een aantal plaatsen omhoog gaat! Geniet nog Joop.
    groet, Jolanda en Richard

• 10 Juni 2017 - 20:28

Ina:

Jeetje, wat een druk programma. Maar je lijkt het goed vol te houden. En wat een indrukken. Ook fijn dat je Ferry gaat bezoeken. Wij zitten nu in Gdansk. Heb het goed

• 11 Juni 2017 - 09:45

Wilma:

Leuk om op deze manier met jou mee te reizen door dit enorme en bijzondere land!

• 11 Juni 2017 - 10:41

Juleke:

Hoi Joop, wat een reis! Lijkt me ook wel vermoeiend. Moet niet aan 1260 treden denken! Bij het idee word ik al moe!
    Heel fijn om alles te lezen. Zo reizen we inderdaad een beetje mee.
    Groetjes Juleke

• 11 Juni 2017 - 12:03

Teunie:

Dit is een test voor je conditie, wat een vol programma! Maar zoals ik het lees geniet je er intens van.

• 11 Juni 2017 - 14:37

Emmy En Gerrit:

Prachtig verslag. De boer die destijds het terracottaleger heeft ontdekt, hebben wij op onze reis nog gezien. Hij deelde handtekeningen uit in het museum. Veel plezier in Dali, mooie plaats.

• 13 Juni 2017 - 15:24

R&B:

Gelukkig gaat het met het eten allemaal goed. Wel erg belangrijk met zo'n druk programma.
    Volgens ons voldoet deze reis wel naar jouw zucht naar avontuur. Hoop te beleven!

• 08 Juli 2017 - 21:25

Wil:

Lees nu pas dit tweede verslag, Joop. Je hoofd moet wel groter geworden zijn om alles vast te houden! En je hart moet gegroeid zijn van alle emotie die jouw reis ook teweeg brengt denk ik, al is het maar de emotie 'verbazing'!
    Groet,
    Fran en Wil