1e verslag - Reisverslag uit Motril, Spanje van Joop Pors - WaarBenJij.nu 1e verslag - Reisverslag uit Motril, Spanje van Joop Pors - WaarBenJij.nu

1e verslag

Door: Joop

Blijf op de hoogte en volg Joop

24 December 2011 | Spanje, Motril

Hallo Allemaal,

Nu jullie dit lezen zit ik al relaxed in Spanje.
De laatste maanden zijn helaas zeer stressvol verlopen. Sommigen hebben dat ervaren doordat er te weinig belangstelling was en/of er verkeerde reacties waren.
Vooral de laatste 3 weken moesten er nog, naar mijn idee zaken geregeld worden. Uiteindelijk ben ik zaterdag 17 december vertrokken. `s Nachts regende het nog, zoals de vele voorgaande dagen, maar rond 9 uur, toen ik de camper, mijn huis op 4 wielen voor de komende ?? weken, startte, brak de zon door. Tot Luik, is het een herkenbare groen/bruine landschap, maar als de hoogte toeneemt, wordt het uitzicht wit! Hier ligt een enkele cm sneeuw, een prachtig uitzicht, maar gelukkig is de weg schoon. Als rechtgeaarde Nederlander ga ik nog even goedkoop tanken in Luxemburg, dan verder naar Frankrijk, naar een camping vlakbij Bannes, ten noorden van Langres, als eindbestemming voor de 1e dag. De laatste km`s gaan in het donker over een slecht verlichte binnenweg. De camping ligt op een prachtige locatie, maar is helaas gesloten. Een grote parkeerplaats in Bannes dient als alternatieve “campsite” voor de komende nacht. Na een verkwikkende nachtrust, is het even schrikken, want er ligt zeker 5 cm sneeuw en het is zeker nog 30 km naar de Route Peage. Na een uurtje “zeer voorzichtig” sturen kom ik op de drukke A31, naar het zonnige zuiden. Prachtige vergezichten, besneeuwde hellingen en bomen doen de laatste km`s snel vergeten. Na Dijon is de sneeuw verdwenen en achter de grote voorruit wordt het lekker warm. Ik houd de snelheid op 100km/h want dan drinkt de camper minder dan de eigenaar en dat is nodig om deze recessie te overleven.
De volgende overnachting is in Mondragon, ter hoogte van Orange. Ook hier is het al donker als ik vermoeid, maar voldaan een plaatsje zoek op een bijna lege camping. Het is nog steeds koud, maar gelukkig is er een goed functionerende verwarming in de camper.
De volgende dag schijnt de zon weer en het wordt zelfs erg warm als ik via de A9 richting Perpignan rij. Om 15.00 u., passeer ik de Frans/Spaanse grens, waar, van enige controle geen sprake is. In de verte zie je, op de hoger gelegen toppen van de Pyreneeën, al sneeuw liggen. Het stadje Figueres is de volgende bestemming, maar eerst door naar Roses, een stadje aan de Middellandse zee. Dwars door deze stadscamping loopt een weg, waarop in de winter nagenoeg geen verkeer is. Een prima plaats voor extra rustdag.
De volgende dag, het is maandag 20/12, maak ik een prachtige wandeling langs de kust naar Cap de Creus. Er staan veel luxe hotels en huizen die een prachtig uitzicht hebben op de baai. Het is erg stil, alles is gesloten en een enkele locale Spanjaard laat zich aan het einde van de dag, bij een prachtige zonsondergang zien.
De volgende dag naar Figueres, het Dali museum bezocht. Dit is absoluut een aanrader. Salvador Dali werd de surrealist van de Costa Bravo genoemd. Naast het bizarre bouwwerk, de grote eieren op het dak, zijn de schilderijen en kunstwerken, soms een lust voor het oog. Hoe krijg je zulke kunst bedacht! Via de route peage verder naar het zuiden. Het is prachtig weer, zelfs erg warm achter de grote ruit. Voor het eerst de airco op koelen gezet! Soms wil via dorpjes maar dat loopt meestal op zoeken uit. Alle bekende zomer vakantieplaatsen passeren de revue. In l`Ametlla de Mar op een P. gestaan, het heeft de hele nacht gestormd en de volgende dag naar Miamar, waar ik weer op een P. overnacht tussen landgenoten. Het is al bijna 20 C, maar hier is nu echt niets te doen. Ook nog even via Valencia gereden, een stad met vele mooie oude gebouwen. Het is een manoeuvreerkunst om met de camper door de smalle binnenstraatjes te rijden. Aan de rand van de stad staan moderne gebouwen, Één ervan lijkt op het Operagebouw in Sydney, waar ik goede herinneringen aan heb.
Het is vrijdag 23/12 als ik, na het fourageren voor de kerstdagen, op weg ga naar het echte zuiden. Na ruim 500 km door een schitterend landschap te hebben gereden, kom in het lelijke “plastiek” landschap. Hier onder staan heel veel tomaten, paprika`s en andere groenten, die we in NL kunnen kopen. Het is al 16.00 u., als ik Camping “Don Cactus” in Mortil, aan de Middellandse zee op rij. Hier ten zuiden van de Sierra Nevada, is het heerlijk warm. Op deze volle camping staan veel NL`ers. Het is bedoeling dat ik hier een paar dagen blijf staan.

Ik wens een ieder Prettige kerstdagen en een Gezond 2012.

Groeten Joop

• 24 December 2011 - 11:33

Ferry:

Hoi Joop!
    Gaaf dat je weer op reis bent! Het is alweer even geleden dat we elkaar gesproken hebben! Ik hoop dat de problems waar je over spreekt zijn opgelost en dat je nu lekker kan genieten van Spanje! Ik volg je op de voet en als je terugbent dan spreken we snel af! Enjoy!
    Groetjes,
    Ferry

• 24 December 2011 - 12:48

Ben:

Had al een tijd niets van je vernomen. ook op Skype was je vacant. Nam aan dat je de 4e december al was vertrokken en je geen WIFI-point in de buurt van je bivaks had.
    Blijf je met de Kerst daar staan? Lijkt me wel prettig met een paar mensen om je heen die in ieder geval dezelfde taal spreken.
    Have fun and see you.
    Ben en Elien

• 24 December 2011 - 13:09

Emmy En Gerrit:

Toevallig er met alkaar over gehad van de week. Waar zou Joop zijn kerstdagen doorbrengen? Opgelost dus.
    Hopelijk was je stress van tijdelijke aard en kun je ze in Spanje (of ga je nog verder?) helemaal van je af kunt gooien. Geniet op jouw manier van de komende feestdagen en we hopen gauw weer iets van je te horen.

Emmy en Gerrit

• 24 December 2011 - 13:20

Toon & Marian:

Hey Joop!!
    Weer een mooi verslag we wensen je een fijne en bezinnelijke kerst.
    En zosnel mogelijk die laatste weken maar vergeten, en genieten van de natuur en van de warmte daar.
    Met hartelijke groeten
    Toon

• 24 December 2011 - 13:51

Hans En Marijke:

beste Joop, blij, dat je goed aangekomen bent in Motril, waar het weer goed is zo te horen. De eerste paar regels spreken voor zich. Zeker voor diegenen, die aan een half woord genoeg hebben. Geniet volop van je vrijheid op het Ibersische schiereiland en ook van de temperatuur en zon.Voor de komende dagen wensen wij jou een zeer gezellig kerstfeest en voor 2012 een jaar met veel rust ( zakelijk, wel te verstaan ) , maar vooral ook een goede gezondheid, alsmede veel golfplezier tijdens die dagen, dat je in Nederland bent.

• 24 December 2011 - 16:22

Wil En Fran:

Joop, hele fijne dagen en een gezond, apart 2012.
    Het stressen heeft ons niet zo geraakt, rust. Mooi dat je nu weer je eigen gang kunt gaan.
    Beest niet teveel met de NL'ers daar. Ben je nu toch ondanks alle moeite even pensionado tussen de pensionado's??!!
    Wil

• 24 December 2011 - 16:53

Hanke Sleper:

Hoi die Joop!
    Leuk je verslag te lezen!
    En stoer om met je mooie gevaarte door de sneeuw te rijden!
    Lijkt me spannend!
    Verder kwamen veel beelden bij me op van afgelopen mei toen ik deze trip maakte in omgekeerde beweging!
    Dali en zijn kunst, zijn museum waar ik ook met open mond heb rondgelopen :)! Heerlijk de extreme kunst van hem te zien en zijn extravagante museum!
    Ik genoot er ook van!

Ik wens je hele fijne Kerstdagen op de camping waar je nu ook Nederlanders trof!
    Warme groet Hanke

• 28 December 2011 - 10:12

Harrie:

Hi Joop,

Leuk je reisverslagen weer. Te kunnen lezen.
    Ja zoals jij die schrijft kunnen dat niet veel, misschien een baantje bij de krant om reisverslagen te maken. Dan heb je meteen minder stress en je vakanties worden betaald.
    Ook vanuit hier een heel goed uiteinde toegewenst .

Harrei

• 29 December 2011 - 09:55

Regina:

Hoi Joop, jij lekker in Spanje, ik in Oostenrijk in de verse sneeuw met overdag volop zon. Ik blijf je reis volgen via jouw verslagen. Ik wens je een gezellige jaarwisseling en alle goeds voor 2012.

• 31 December 2011 - 15:04

Charles En Gerry:

hallo Joop Je reisverslag is weer boeiend en doet ons denken aan lang geleden, toen we met de auto, met de kinderen op vakantie gingen naar Spanje in een over verhitte auto zonder airco.Vergelijkbaar enigszins met de sneeuw die jou verraste Maar je bent er toch gekomen onder alle weersomstandigheden.Joop wij wensen je een gelukkig gezond 2012 toe en kijken uit naar je volgend bericht groetjes Charles en Gerry

• 02 Januari 2012 - 17:42

Marion En Adri:

Na deze maanden stress heb je wel wat rust verdient. Wij wensen jouw een geweldig 2012 en dat je beter voor jezelf gaat zorgen. Voornemen 2012 veel genieten en minder werken!!!! Kijk al weer uit naar je volgende verslag.

• 03 Januari 2012 - 12:26

Klaas En Annie:

Beste Joop,

Allereerst nog de beste wensen voor een gezond, goed en reislustig nieuwjaar. Joop, hoe meer je reist des te minder tijd om te werken en dus minder tijd om gestrest te raken.
    Het jaar is nog lang en bovendien hebben we te maken met een schrikkeljaar dus je hebt alle tijd om te genieten van het zonnige zuiden, de Spaanse zon en wie weet van wat nog meer.
    Zeker met het confort van zo'n prachtig eigen huis op vier wielen.
    Dank voor je reisverhaal, dat er nog maar vele mogen volgen.
    Geniet ervan
    groeten van Annie en Klaas