5e verslag ( laatste van deze reis) - Reisverslag uit Beja, Portugal van Joop Pors - WaarBenJij.nu 5e verslag ( laatste van deze reis) - Reisverslag uit Beja, Portugal van Joop Pors - WaarBenJij.nu

5e verslag ( laatste van deze reis)

Door: Joop

Blijf op de hoogte en volg Joop

15 Maart 2012 | Portugal, Beja

5e reisverslag ( weer thuis)

Het is al 14 maart 2012, als ik dit verslag vanuit Beuningen, schrijf.
De reis langs de kust van Spanje en via de Algarve en de “binnenlanden” van Portugal is voorbij. Vooral de route langs de Rio Guadiana is prachtig. Veel gebouwen met Moorse invloed zijn te bezichtigen in de oude vestiging steden, zoals Beja, Evora, Estemoz en Elvas. In deze steden is ook veel meer toerisme en dat geeft toch een andere indruk op het geheel.
Terwijl zuidelijker, langs de grens met Spanje en Portugal, ( aan de Portugese kant), meer de nadruk ligt op de natuur.
Op weg naar Estremoz zie je veel kurkeiken, dus er moet ook verwerkingsindustrie zijn. In een fabriek heb ik van de best Engels sprekende Portugees een rondleiding gekregen. Het is interessant hoe de kurkschors wordt verwerkt, maar de arbeidsomstandigheden zijn zeer slecht, veel stof en lawaai.
Alle steden zijn in principe het zelfde opgebouwd, dus er treedt een zekere verzadiging op.
Zaterdag 18/2, is mijn laatste dag in Portugal. Ik sta, als enige bezoeker op een camping bij Campo Major, ten noorden van Elvas. De Nederlandse eigenaar vertelt over het feodale stelsel van Portugal. De gevolgen ervan zijn nog overal merkbaar, men heeft bijna geen mogelijkheid tot ontwikkeling en er is een hoge werkloosheid. De mensen zijn “arm en dom” gehouden. De invloed van de zigeuners in de omgeving is voelbaar.
Onder invloed van een prachtige en warme voorjaarszon, bekijk ik in Campo Major naar de carnavalsoptocht, vergelijkbaar met NL.
Ik vertrek zondag 19/2 via Badajoz naar Burgos, het is een prachtige tolvrije weg. Burgos ligt op een hoogvlakte en de sneeuwresten zijn nog overal aanwezig. De camping in Burgos was ivm wegomlegging onvindbaar, zelfs Tomtom kwam er niet uit. Onder begeleiding van de lokale politie, kan ik `s avonds laat alsnog op de camping inchecken.
De volgende bestemming is Bordeaux, gelukkig is de weg verbeterd. In de uitgestrekte vlakten ten zuiden van Bordeaux, staan enorme beregeningsinstallaties. Naarmate ik noordelijker kom ben ik meer de gebonden aan de al open zijnde campings!
Ik wil in 1dag naar Parijs, een erg enthousiaste actie. Na veel files en wegomleggingen, wordt het doel bereikt. Om 20.00 u. rij ik de camping op in Bresles, ten noorden van Parijs.
Alles donker, geen beheerder, dus ergens een plaatsje gezocht. Het leek een verharde plaats, maar helaas toen ik de camper “vlak” wilde zetten, zat ik vast.
Gelukkig was een Engelse campingbezoeker nieuwsgierig en met behulp van zijn grote 4WD
Jeep, was het probleem snel geklaard.
Het is nog steeds geen voorjaar als ik de camper na ± 7500 km. op Haagstraat parkeer.
Voor mij is het altijd wennen om na zo veel weken zonder enige “must” , weer in het NL patroon te gaan functioneren.
Gelukkig was de wintersport al gepland. Maar na 8 dagen heerlijk skiën, komt dan toch de ‘koude douche” en moet het NL patroon weer opgepakt worden.
Iedereen bedankt voor de getoonde belangstelling.

Hartelijke groet en mogelijk tot de volgende reis.

Joop

• 15 Maart 2012 - 16:41

Mike En Herma:

Hoi Joop! Ik hoorde al dat je weer in het land was. Dus meteen daarop weer gaan skieen! Dan zal het zeker wel weer wennen zijn aan het leven in ons kleine landje. Tot spoedig ziens en bedankt voor je leuke reisverslagen.
    Groetjes
    ps: wel handig zo'n grote 4wd Jeep!