5e verslag ( laatste van deze reis) - Reisverslag uit Beja, Portugal van Joop Pors - WaarBenJij.nu 5e verslag ( laatste van deze reis) - Reisverslag uit Beja, Portugal van Joop Pors - WaarBenJij.nu

5e verslag ( laatste van deze reis)

Door: Joop

Blijf op de hoogte en volg Joop

15 Maart 2012 | Portugal, Beja

5e reisverslag ( weer thuis)

Het is al 14 maart 2012, als ik dit verslag vanuit Beuningen, schrijf.
De reis langs de kust van Spanje en via de Algarve en de “binnenlanden” van Portugal is voorbij. Vooral de route langs de Rio Guadiana is prachtig. Veel gebouwen met Moorse invloed zijn te bezichtigen in de oude vestiging steden, zoals Beja, Evora, Estemoz en Elvas. In deze steden is ook veel meer toerisme en dat geeft toch een andere indruk op het geheel.
Terwijl zuidelijker, langs de grens met Spanje en Portugal, ( aan de Portugese kant), meer de nadruk ligt op de natuur.
Op weg naar Estremoz zie je veel kurkeiken, dus er moet ook verwerkingsindustrie zijn. In een fabriek heb ik van de best Engels sprekende Portugees een rondleiding gekregen. Het is interessant hoe de kurkschors wordt verwerkt, maar de arbeidsomstandigheden zijn zeer slecht, veel stof en lawaai.
Alle steden zijn in principe het zelfde opgebouwd, dus er treedt een zekere verzadiging op.
Zaterdag 18/2, is mijn laatste dag in Portugal. Ik sta, als enige bezoeker op een camping bij Campo Major, ten noorden van Elvas. De Nederlandse eigenaar vertelt over het feodale stelsel van Portugal. De gevolgen ervan zijn nog overal merkbaar, men heeft bijna geen mogelijkheid tot ontwikkeling en er is een hoge werkloosheid. De mensen zijn “arm en dom” gehouden. De invloed van de zigeuners in de omgeving is voelbaar.
Onder invloed van een prachtige en warme voorjaarszon, bekijk ik in Campo Major naar de carnavalsoptocht, vergelijkbaar met NL.
Ik vertrek zondag 19/2 via Badajoz naar Burgos, het is een prachtige tolvrije weg. Burgos ligt op een hoogvlakte en de sneeuwresten zijn nog overal aanwezig. De camping in Burgos was ivm wegomlegging onvindbaar, zelfs Tomtom kwam er niet uit. Onder begeleiding van de lokale politie, kan ik `s avonds laat alsnog op de camping inchecken.
De volgende bestemming is Bordeaux, gelukkig is de weg verbeterd. In de uitgestrekte vlakten ten zuiden van Bordeaux, staan enorme beregeningsinstallaties. Naarmate ik noordelijker kom ben ik meer de gebonden aan de al open zijnde campings!
Ik wil in 1dag naar Parijs, een erg enthousiaste actie. Na veel files en wegomleggingen, wordt het doel bereikt. Om 20.00 u. rij ik de camping op in Bresles, ten noorden van Parijs.
Alles donker, geen beheerder, dus ergens een plaatsje gezocht. Het leek een verharde plaats, maar helaas toen ik de camper “vlak” wilde zetten, zat ik vast.
Gelukkig was een Engelse campingbezoeker nieuwsgierig en met behulp van zijn grote 4WD
Jeep, was het probleem snel geklaard.
Het is nog steeds geen voorjaar als ik de camper na ± 7500 km. op Haagstraat parkeer.
Voor mij is het altijd wennen om na zo veel weken zonder enige “must” , weer in het NL patroon te gaan functioneren.
Gelukkig was de wintersport al gepland. Maar na 8 dagen heerlijk skiën, komt dan toch de ‘koude douche” en moet het NL patroon weer opgepakt worden.
Iedereen bedankt voor de getoonde belangstelling.

Hartelijke groet en mogelijk tot de volgende reis.

Joop




  • 15 Maart 2012 - 16:41

    Mike En Herma:

    Hoi Joop! Ik hoorde al dat je weer in het land was. Dus meteen daarop weer gaan skieen! Dan zal het zeker wel weer wennen zijn aan het leven in ons kleine landje. Tot spoedig ziens en bedankt voor je leuke reisverslagen.
    Groetjes
    ps: wel handig zo'n grote 4wd Jeep!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Beja

Iberisch schiereiland

Even genieten van de zon. Ik noem het niet overwinteren.

Recente Reisverslagen:

15 Maart 2012

5e verslag ( laatste van deze reis)

13 Februari 2012

verslag 4

24 Januari 2012

3e verslag

08 Januari 2012

verslag 2a

06 Januari 2012

2e verslag
Joop

2007/2008 Reis door Australie. 2008/2009 Australie/ Nieuw Zeeland 2009/2010 Zuid Afrika ? Australie

Actief sinds 21 Dec. 2006
Verslag gelezen: 734
Totaal aantal bezoekers 84188

Voorgaande reizen:

25 Mei 2017 - 20 Juli 2017

Rondreis door China

08 Juli 2013 - 10 Augustus 2013

Zweden 2013

17 December 2011 - 22 Februari 2012

Iberisch schiereiland

03 Juni 2011 - 30 Juli 2011

Scandinavie 2011

05 December 2010 - 04 Februari 2011

Midden Amerika

10 December 2009 - 23 Januari 2010

dec 2009 t/m jan 2010

Landen bezocht: