verslag 2a - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Joop Pors - WaarBenJij.nu verslag 2a - Reisverslag uit Madrid, Spanje van Joop Pors - WaarBenJij.nu

verslag 2a

Door: Joop

Blijf op de hoogte en volg Joop

08 Januari 2012 | Spanje, Madrid

Verslag nr. 2

Allereerst een correctie, de naam van de camping is Motril ( ipv Mortil),
Ik voel me hier een “jonkie” tussen de vele “old timers”.
Iedereen bedankt voor de vele reacties via de verschillende media.
Er is ook niet veel te doen, want het is hier buiten de camping volledig uitgestorven. De vele appartementen staan leeg, winkels zijn dicht en verkeer is er dus niet. Slechts een enkele kroeg, met schreeuwende lokalen, (Spaans lijkt nogal op veel verbaal geweld) geven het straatbeeld weer.
Onder de uitgebreide plastiekvelden staan, voor zover ik het kan beoordelen met mijn ex boerenkennis, hoofdzakelijk komkommers. Het is een zeer mistroostig uitzicht al dat grauwe plastiek.
Naast een middagwandeling cq fietstocht en een bezoek aan de “campingkroeg”, breng ik de dag lezend door! Hier kom je tot rust ( en dat was even nodig).
Met dank aan de “Sony E reader”, want 400 digitale boeken, zijn zo makkelijk mee te nemen. Na zeer rustige kerstdagen, wil ik toch wel weer even iets anders.
Skiën in de Sierra Nevada, maar dat wordt afgeraden ivm de drukte. Dan maar naar Granada, het Alhambra, helaas, ook geen kaartjes meer verkrijgbaar. Omdat het economisch zo slecht gaat! ! Alternatief, de kustlijn volgen naar Marbella. Hoewel de routeplanner vraagt of ik “tolweg” wil opnemen, moet ik soms al mijn stuurmanskunst, deze zomer opgedaan langs de slingerende Noorse fjorden, aanwenden, om onbeschadigd, door het landschap te manoeuvreren. Genietend van de prachtige vergezichten, afwisselend tussen de heuvels en middellandse zee en de soms witte stadjes, bereik ik de volgende bestemming, in de omgeving van Marbella. Het is 29/12 16.00 als ik me incheck op camping Cabopino, een terrassen camping, dus lastig om je camper vlak te zetten. Ook veel bomen, helaas geen satelliet ontvangst, wel internet. Ook hier is de camping bijna vol en omdat er veel golfbanen in de buurt zijn, staan er veel golfers, vooral veel Engelsen.
Hier in de omgeving is meer te doen. In buurt is ook een klein haventje( kon het jacht van mijn chauffeur niet vinden). De camping ligt, zoals de meesten in deze omgeving aan een drukke weg. Er staan veel mooie appartementen, maar de meesten staan ( nu) leeg.
Oud/nieuw op de camping gevierd, gewoon lekker buiten staan, met een heerlijk drankje. Internationaal oud/nieuw gevierd, ook weer een belevenis .
Na een dagje golfen houd ik hier voor gezien en reis ik verder richting Gibraltar.
Het enige Engelse land waar mens rechts rijdt. Iedereen wordt bij de grensovergang streng gecontroleerd op paspoort en tas inhoud. De wandeling naar het centrum gaat over het vliegveldje! Een landingsstrip met start en finish aan de waterkant! Het tochtje met de kabelbaan naar de top is kort, maar geeft wel een mooi uitzicht. De alom bekende apen, ik bedoel de Berberapen, want mensapen lopen er ook veel, zijn zeer brutaal. Het is een beetje mistig richting Afrika, zoals eigenlijk het hele continent is, maar het uitzicht is prachtig. Over het weer valt niet te klagen. Sinds ik in Spanje ben, schijnt de zon en lopen de temperaturen alleen maar op, nu al boven de 20 C!
De wandeling terug, naar de op Spaanse bodem geparkeerde camper, is zeer de moeite waard. Het geeft een goed beeld van de rots Gibraltar, de industrie, havens en de veel voor anker liggende schepen. Het is al te laat om op de geplande camping, vlak voor Cadiz te overnachten. Na eerst nog even door Tarifa, en voor mijn camper, te kleine straatjes bijna vast , te zijn gereden. Na enig zoeken en met behulp van mijn grote vriend Tom Tom, toch nog een camping gevonden. De volgende dag is het nog 1 ½ rijden naar camping Roche, waar je heerlijk kunt wandelen en over de hoge kustpaden kunt fietsen. Schitterende vergezichten.
Na Gibraltar is het soms woeste en lege berglandschap veranderd in glooiende heuvels met agrarische activiteiten. De vele prachtige huizen en appartementen complexen, waar de luxe soms vanaf druipt, langs de Costa del Sol, zie je hier niet meer. Na Gibraltar zie je veel windmolens en boerderijen die toch een heel ander beeld oproepen. Fietsend over vaak onverharde wegen, rondom Concil de la Frontera, zie ik veel kleine huizen en/of boerderijtjes.
Dit is het andere Spanje, maar dat is eigenlijk veel mooier, dan langs de Costa`s, dit is het eigenlijke Spanje! Op donderdag 5 jan. naar Cardiz de oudste stad, misschien wel van Europa. Volgens gegevens, was er al in 1100 B.C. sprake van Gardiz. Opvolgend bewoond door Feniciers, Romijnen en Moren. Uit de geschiedenis van Spanje blijkt dat het eigenlijk een mengeling is van “veel”. Er zijn door de eeuwen heen ook veel oorlogen gevoerd en ook nu is er nog een groot verschil van inzicht door de verschillende “landstreken”. Het is niet mogelijk om de camper te parkeren. Het alternatief is om naar El Puerto de Santa Maria te rijden en vandaar met de veerboot Cadiz te bezoeken. De volgende dag is een nationale feestdag, helaas alles gesloten. De fietstocht rondom El Puerto is, ook dankzij het prachtige weer een zeer goed alternatief. De boottocht de volgende dag, met fiets, kost € 2,35 en duurt 45 min. Daar kun je geen 30 min. voor omrijden en dan het risico lopen voor een P bekeuring!
Met de fiets over de vestingwallen, die Cadiz voor ¾ ommuren, geeft een mooi uitzicht over de stranden en een gedeelte van de oude stad. Het is weer een uitdaging om met de fiets door de smalle straatjes, met soms zeer slecht gelegde basaltbrokken, te manoeuvreren. Ik ben dan ook de enige fietser, tussen het flanerende Spaanse publiek, dat soms verbaasd naar “die eenzame fietser” kijkt.
Als ik aan het einde van de middag van de boot afstap, heeft de zon zijn meeste kracht alweer verloren. Het is de bedoeling dat ik morgen, doorreis naar Portugal.

Groeten vanuit een zonnig Spanje,
Joop

• 08 Januari 2012 - 14:23

Wil Joosten:

Hoi Joop,
    En dat het amar een goed 2012 mag worden. Ik lees in ieder geval over 'goed je weg vinden in het nieuwe jaar en de nieuwe omgeving'! Prachtig, de foto's ook. Ik lees ook, dat het nog een tijdje gaat duren voordat je jezelf kunt zien als een echte pensionado. Je doet natuurlijk ook andere dingen dan die echte ....
    Wij hadden in Zwitserland bere-veel sneeuw, wind. Zeldzaam zo hoog die sneeuwbergen, dus ook ski condities. Alleen weinig zon. Dus hele andere omstandigheden dan bij jou.

Blijf actief, heb het goed,
    groet,
    Fran en Wil

• 08 Januari 2012 - 18:00

Harrie:

Joop,
    Dank wederom voor het mooie verslag , je leest het in een keer door.
    Ook goed dat je je rust weer hebt gevonden.

Gr. Harrie. En een goed en nu rustig jaar 2012

• 11 Januari 2012 - 08:11

Jack & Mayke:

Hoi Joop,
    Een bekend camping voor ons tegenover Cadiz. lekker veel zon daar!
    Geniet van Portugal. En groeten uit een zonnig en heel warm ZA.

• 20 Januari 2012 - 17:22

Adri En Marion:

Het ziet er weer prachtig uit. Mooie blauwe lucht en weer veel te ontdekken. Het nieuwe jaar weer goed ingegaan. Wees voorzichtig en geniet. Portugal is prachtig. Wanneer ben je weer boven water?
    Groetjes, De Bommetjes

• 23 Januari 2012 - 11:38

R&B:

Je manoeuvreert wat af. Of het nu met de camper of met de fiets is; het maakt blijkbaar niets uit. Dat het wat rustig is is misschien niet zo erg, je hebt je het afgelopen jaar volgens ons druk genoeg gemaakt dus "tikkie terug" is dat nog niet zo gek. Wij zijn net terug uit ZA en dus snappen het gevoel bij die comfortabele en zomerse temperatuur erg goed. Geniet ervan, veel plezier.