2e reisverslag - Reisverslag uit Beuningen, Nederland van Joop Pors - WaarBenJij.nu 2e reisverslag - Reisverslag uit Beuningen, Nederland van Joop Pors - WaarBenJij.nu

2e reisverslag

Door: Joop

Blijf op de hoogte en volg Joop

23 December 2009 | Nederland, Beuningen

2e verslag
Het is al dagen geleden dat ik vertrok uit een nat Nederland.
Na een voorspoedig reis via Londen zonder tussenstop naar Johannesburg.
Johannesburg, een stad waarvan de reputatie mbt veiligheid niet hoog aangeschreven staat. De aankomst `s morgens om 6.30 u was een reden om een lokaal ontbijt te regelen.
Na een succesvolle overval op de ATM en met de voldoende Randjes, ben ik op zoek gegaan na een taxatie die mij naar Pretoria zou willen brengen. Dat is zoals op meeste luchthavens geen probleem.
Later hoorde ik dat de meeste ongelukken met taxie`s en taxibusjes plaatsen vinden.
Het Arcadia hotel in Pretoria, een ritje van ongeveer 50km en 45 min. Rijden gaf mij een eerste beeld van de rijstijl, en in het bijzonder van de door muren omgeven “betere”wijken .
’s Middags naar Church square gegaan ( taxi) en te voet terug. De chauffeur gaf mij de duidelijke instructie : spreek niemand aan en volg de juiste, door hem aangegeven, route.
De 1e ervaring was heel bijzonder, alleen tussen een zingende en dansende , niet blanke mensenmassa. Er was een groot feest op het plein. Ik viel op en het gaf mij geen echt veilig gevoel.
Na de nodige foto`s en een uurtje volgens de aangegeven route door Pretoria gelopen te hebben, gaf het toch weer een veilig gevoel binnen de muren van het Arcadia hotel.
De volgende ochtend kennis gemaakt te hebben met de mede reizigers naar het Kruger Park vertrokken. Het is een prachtige route, zoals bijna alle tochten zullen zijn.
Zuid Afrika is een land met heel veel natuurschoon. Soms bergachtig, maar ook veel vlakke gebieden.
De doorgaande wegen zijn goed, men rijdt er links dus met oversteken even opletten! Inhalen wordt niet altijd volgens de voor ons gelden normen en regelgeving gedaan.
In een klein plaatsje in het Krugerpark , Orcen , was de 1e overnachting.
De volgende ochtend vroeg op en de 1e giraffe gespot.
Tijdens de 1e wildrive zagen we al veel groot wild.
Een cheeta met 3 jongen die zojuist een impala hadden verorbert..
Neushorens, buffels, olifanten en veel nader klein “wild” , maar ook mooie vogels.
We maken meerdere wildrives, hoewel niet altijd even succesvol is het toch eenbelevenis om zo dichtbij in open jeeps tussen het wild door te rijden. We hebben veel wild gespot , maar geen leeuw!
We bezoeken diverse parken, maken veel km. en de dagen zijn erg vol, er is weinig cq geen vrije tijd. Alles is (te) strak gepland. We logeren op de meest afgelegen plaatsen, zodat er geeen mogelijkheid is om `s avonds naar een stadje te gaan.
Soms logeren we in hotels, maar ook in rondavels, dit zijn ronden kleine huisjes, met alle nodige voorzieningen. Het eten is zeer goed verzorgt en we laten ons de Zuid Afrikaanse wijn goed smaken.
Ook brengen we een bezoek aan de “battlefields”. Een plaats waar de Engels en de Zoeloe`s een verbeten strijd hebben geleverd.
De laatste dage begint de dag warm en in de namiddag komen en donkere wolken en soms onweer met regen, terwijl de temperatuur tussen25 en 30 C varieert.
Vandaag 22/12 naar Lesotho geweest, maar daarover later meer.

Ik wens iedereen Prettige Kerstdagen
Een goede gezondheid en een Voorspoedig 2010

Groeten uit een prachtig Zuid Afrika.
Joop

• 23 December 2009 - 14:46

Mike En Herma:

Wij vonden Zululand ook heel indrukwekkend; hopelijk komen de leeuwen ook nog opdagen in een van de andere parken!!
    Hele goede kerstdagen gewenst en alles goede voor 2010!!

• 23 December 2009 - 16:23

Harrie:

joop jij ook een gezond en gelukkig nieuw jaar toegewenst

breng maar een jachttroffee mee naar huis. je weet wat ik bedoel

• 23 December 2009 - 20:02

Wil En Fran Joosten:

Joop, geniet vooral op je reis! Heb een goede, warme!!! kerst, en vooral: heel veel genoegen, gezondheid en goeds in 2010!!

• 23 December 2009 - 20:21

Debbie:

Je dacht zeker dat ik in Spanje was gebleven, nou, had gekund omdat het heerlijk was: niet zo warm als bij jou maar lekker en 4 boeken uitgelezen, heerlijk bijgekomen.
    Ik zal je volgen en wens je hele fijne feestdagen en een gelukkig, gezond 2010! Groet, Debbie

• 23 December 2009 - 21:44

Bert Tillema:

Hallo Joop.
    Een mooie reis toegewenst
    door een prachtig land.
    De allerbeste wensen voor 2010.

• 23 December 2009 - 23:10

Jos En Rieneke Wolf:

Hallo Joop,
    Vanuit een prachtig wit Nederland onze beste wensen voor een goed, weliswaar alternatief Kerstfeest!

• 24 December 2009 - 11:48

Carla:

Hallo Joop,
    ik begon me al zorgen te maken! Was bang dat jij als jachttroffee ten prooi was gevallen!
    Maar gelukkig: je bent zo te lezen nog gezond (en dorstig). Ook ik wens jou prettige kerstdagen en een goede "roetsj".

• 24 December 2009 - 12:02

Wim Rutten Ewijk:

Joop,
    Goed te lezen dat je weer lekker op reis bent. Deze keer weer een andere hoek van de aardbol. Ik vind het erg leuk om je foto's te bekijken en je reisverslagen te lezen. Alles goed hier in Ewijk. Ikzelf heb een drukke periode met werk gehad, 4 verpakkingsmachines geimplementeerd in productie en veel bezoekers gehad. Nu eindelijk wat meer rust. Ik wens je fijne kerstdagen en een gezonde start van 2010 toe. Vgr, Wim

• 24 December 2009 - 14:02

Diny:

hoi JOOP
    fijn dat je het naar je zin hebt,ik vond Z.AFRIKA ook geweldig.
    maar het alweer 5jaar geleden,het is winter in nederland,veel sneeuw,maar leuk JOOP WIM & IK WENSEN JE FIJNE FEESTDAGEN EN EEN GEZOND 2010 GROETEN DINY

• 24 December 2009 - 14:18

Marleen:

Hallo Joop,

Mooi om te lezen dat je al meteen aan het genieten bent van de mooie natuur, de prachtige dieren en het lekkere warme weer. Een wandeling in de Hollandse sneeuw moet je missen, maar dat zul je er graag voor over hebben.
    Ik wens je fijne kerstdagen en en goed en gezond 2010.
    Groet Marleen

• 24 December 2009 - 18:04

Hans En Marijke:

Beste Joop, voor alle zekerheid nogmaals een bericht van ons. Mogelijk iets misgegaan met verzending van eerdere reactie van ons.
    Ook nu genieten wij weer van jouw reisverslag(en) en de foto's.
    De vraag blijft natuur-lijk toch : Een leeuw van dichtbij of een heerlijk glas wijn in deze kerstnacht?
    Joop, wij wensen jou een gezellige kerst en een zeer voorspoedig, maar bovenal een gezond 2010 toe.
    Groeten, Hans en Marijke

• 24 December 2009 - 21:52

Juleke:

HalloJoop,

Geniet van de mooie natuur van zuid-Afrika. Hoop voor jou dat je de big five zult zien. Voor 2010 wens ik je vele mooie(reis)herinneringen maar vooral een goede gezondheid en geluk.

• 25 December 2009 - 13:09

R&B:

Hallo Joop, geweldige foto's, leuk verslag, volgens mij vermaak jij je wel (waren we ook niet bang voor)! Hier is het ook bijzonder, alles was de afgelopen dagen wit, lekker voor de open haard. Dus lekker sfeertje. Vang een leeuw voor ons (met de camera natuurlijk).
    Fijne feestdagen, veel plezier, mooie momenten.

• 29 December 2009 - 18:43

Adri En Marion:

Joop je verslag is weer mooi om te lezen. Wat een prachtige foto's van al dat wild. De foto van de olifant in het groen is erg mooi en ook de neushorens. Prachtig he dat je in de gelegenheid bent om het allemaal te mogen zien. Ook het huisje met grote ramen en gordijnen ervoor, zodat het een echt westers huis lijkt alleen erg klein. Geniet maar lekker en een heel gelukkig en gezond nieuw jaar toegewenst uit het koude Beuningen.

• 30 December 2009 - 17:50

Trudy :

Hallo Joop,

We volgen de reis weer met plezier vooral omdat het voor ons zo herkenbaar is.
    In Hotel Arcadia in Pretoria hebben wij ook gelogeerd.
    Waarschijnlijk zit je nu richting Kaapstad. Een heel ander Afrika.
    De kustroute en Robbeneiland in dit gebied zijn ook prachtig.
    We hopen dat je nog een leuke tijd zult hebben.
    Prettige jaarwisseling.
    En je zult het zien het wordt een geweldig tweeduizendtien!

Groetjes Joop en Trudy.