3e verslag - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Joop Pors - WaarBenJij.nu 3e verslag - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Joop Pors - WaarBenJij.nu

3e verslag

Door: Joop

Blijf op de hoogte en volg Joop

03 Januari 2010 | Nederland, Amsterdam

Dit was geen reis met veel vrije tijd.
Vervolg op mijn vorige verslag:
De 4wd tocht over de Sani Pas was een belevenis, een zeer spectaculaire reis.
Het is een officele grenovergag van Z.A. naar Lesotho en een km`s lang stuk niemandsland.
De zeer steile en royaal van haarspeldbochten voorziene tocht, biedt schitterende vergezichten. Foto`s maken van de grensovergang is verboden.
De koning van Lesotholand, een hooggelegen, bergachtig en zeer arm land, krijgt veel geld voor het leveren van water aan Z.A.
De rest van de bevolking leeft in pure armoede van veeteelt. Voordat we aan de terugweg begonnen verloor de bus op een vlak stuk de stuurpen, terplaatse gerepareerd. Gelukkig niet in tijdens de afdaling, anders was het zeker anders afgelopen. De schrik zat er bij sommigen goed in.
We logeren in een Engelse gebouwd oud " spookhuis" , alles kraakt en `s avonds is een echte spook rondleiding.
De volgende dag maken we een wandeling naar " Bosjesman" rotstekeningen. Vanaf deze hoogte hebben we een schitterend uitzicht over de omgeving.
We vervolgen onze busreis door een sterk glooiend landschap. Op de hellingen staan in alle kleuren geschilderde huisjes.
Het is 24/12 en in de dorpjes staan we regelmatig in de file, ook hier doet iedereen kerstinkopen. Het geeft ons de gelegenheid om te genieten van de meest bijzondere taferelen.
Kerstavond gevierd in een " middle of nowhere" hotel. ( rondavels) De lokale bevolking geeft ons "kookles", waarna we een heus Kerstdiner krijgen opgediend. Na afloop zingen we spontaan, soms vals, nog een paar kerstliedjes bij de openhaard.
Enkelen hadden de volgende morgen nog energie om met een blanke lokale gids een prachtige boswandeling te maken. Eerst kregen we nog een politiek gekleurde speech , die duidelijk afweek van de visie van Nelson Mandela.
De hele vakantie is een lange busreis regelmatig onderbroken door te korte stops, soms in dorpjes maar meestal in " MALL`s om te foerageren voor de lunch.
Vanuit de bus hebben we een prachtig Z.A. gezien, soms even geproefd van de lokale sfeer door op een marktje rond te lopen. De werkelooshheid onder de bevolking is meer dan 30%. Van 48 milj. inwoners is 84% niet blank! We bezoeken ook een enkele Townships, hier leven de mensen in erbarmelijke omstandigheden, maar ik krijg de indruk dat we de " betere" townships hebben gezien.
We genieten uiteraard van het vele lokale wild, zoals Kudu`s, wildebeest, struisvogels, springbok, Impala, observerend vanuit de bus, maar ook `s avonds als we aan de vaak zeer uitgebreide maaltijden, het malse stukje vlees verorberen. Het geheel "wegspoelend" met de uitstekende Z.A wijn.
Naarmate we zuidelijker komen wordt de " welstand" beter. Langs de kust staan soms de meest schitterende huizen (paleisjes).
VAnuit Kaapstad bezoeken we Robben eiland, waar Nelson Mandela eengroot gedeelte van zijn leven gevangen heeft gezeten, soms onder erbarmelijke omstandigheden.
De rondleiding was erg " gestuurd" , we mochten de bus niet uit.
Na afloop van de rondleiding over Robbeneiland, hebben we van het eindejaarsdiner genoten bij alcoholvrij restaurant!!
Bij de buren hebben we de nodige wijn ingeslagen en " onder de tafel" ingeschonken. Het geheel gaf wel een speciale demensie aan het oud.nieuw feestje in " Cape Town".
Na weer een uitgebreid diner op 2/1, nu met " legale" alcohol, afscheid genomen van de groep.
De volgende heb ik de omgeving vanaf de tafelberg kunnen bewonderen, schitterend. Z.A. is zeker de moeite waard.
Het biedt veel natuurschoon en je krijgt een indruk van de werkelijkheid mbt ; Townships, de blanke minderheid tov 84% niet blanken, de " oude" invloed van Engelsen en Nederlanders.
Op 4/1 vertrek ik voor het 2e gedeelte van mijn reis, Australie, een land waar ik me prettig voel.
Groeten vanuit een schitterend Zuid Afrika.
Joop

• 03 Januari 2010 - 21:22

Wil JOosten:

Joop, een heel goed jaar 2010 en veel gezondheid. Mooie foto's en nu op naar jouw thuisland Australie!!

• 03 Januari 2010 - 21:50

Hans En Marijke:

Joop, op de eerste plaats een heel gezond en gelukkig 2010 toege-wenst. Het verslag hebben wij weer met veel plezier gelezen en de daarbij gemaakte foto's spraken weer voor zich.
    Je moet toch een echte globetrotter zijn om dit te willen meemaken. Wij wensen je een goede reis naar Australie toe en schrijven je zeker nog.

• 04 Januari 2010 - 15:56

Diny:

JOOP.
    een gezond 2010,je plaatjes zijn super,vooral die panter ,hier is het echt winter maar dat heeft ook zijn bekoring geniet in australie .
    diny &wim

• 04 Januari 2010 - 15:56

Diny:

JOOP.
    diny &wim

• 04 Januari 2010 - 21:29

Marleen:

Hallo Joop,
    een goed en gezond 2010 toegewenst.
    Wat een indrukwekkende foto's zitten erbij van dieren, maar ook van de Zuid Afrikaanse kinderen. Heel mooi om te zien.
    Je hebt veel indrukken opgedaan en genoten van het land zoals ik in je verslag lees.
    Vandaag naar Australie vertrokken, kun je een beetje bijkomen van de afgelopen weken. Jouw vakantie duurt nog even, die van mij was vandaag weer afgelopen helaas.
    Een goede tijd in Australie, groet Marleen

• 05 Januari 2010 - 07:51

R&B:

Tja, het klinkt geweldig. Toch maakten wij na het vorige reisverslag toch enige zorgen. Je zei dat je van de big five één niet had gezien. De Leeuw! Eén van de foto's liet jou zien achterin de truck. Je weet misschien dat een leeuw zelden van voren aanval, meestal vanuit van achteren. En jij als ervaren wereldreiziger zat helemaal achterin die truck, de gevaarlijkste plek. Oké we begrijpen dat je inmiddels in een "veilige" bus zit waar af en toe wat onderdelen af vallen maat dat houdt in ieder geval de spanning erin.
    Goed alle gekheid op een stokje, Nogmaals het klink geweldig, mooie foto's van landschappen en mensen. Af en toe moet je jezelf als heerser on top of the world voelen. Ook leuke sfeerbeelden van de groep. Volgens ons is het allemaal wel oké.
    Geniet ervan en we zien uit naar je volgende verslag vanuit een gladde en witte wereld, ook uitfagend en mooi.

• 05 Januari 2010 - 10:27

Adri En Marion:

Joop een gelukkig, gezond en reizend 2010. Je bent inmiddels in Australie en hebt Zuid Afrika achter je gelaten. De foto's zijn zoals we gewend zijn weer prachtig. Het kijkt zo warm en hier dus erg koud. Heel veel plezier in Autralie en we volgen je op de voet.

• 06 Januari 2010 - 10:00

Josje:

Ha die Joop, de beste wensen voor 2010 uiteraard! Wat een prachtige foto's! Je programma klinkt erg [te?] vol: veel indrukken, dat wel! Mooie verslagen ook weer. Je bent inmiddels in Australie. Benieuwd naar je indrukken daar, los van de groep. Geniet ze.

• 08 Januari 2010 - 10:34

Pim:

Joop,
    Een mooi verhaal. Sorry voor de late reactie. Goede reis verder. Ik blijf je volgen.
    Groeten Ineke en Pim

• 09 Januari 2010 - 10:31

Emmy En Gerrit:

Hallo Joop, Vanuit een winters Nederland wensen wij jou een fantastisch 2010. Zoals elk jaar is het begin voor jou al uitstekend. Fijn dat je genoten hebt in ZA. Prachtige en veel herkenbare plaatjes. Graag willen we er meer van zien als je weer thuis bent. Geniet nog van Australie en tot een nieuw bericht.