6e verslag - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Joop Pors - WaarBenJij.nu 6e verslag - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Joop Pors - WaarBenJij.nu

6e verslag

Door: Joop

Blijf op de hoogte en volg Joop

14 Juli 2011 | Zweden, Stockholm

6e verslag ,Overzicht van route t/m 14/7/2011

Iedereen hartelijk voor de vele reacties via deze weblog en andere media.

Op verzoek heb ik een overzicht van de tot 13 juli afgelegde route.
Meestal in de vrije natuur gestaan, andere plaatsen worden als zodanig vermeld.

Vertrek zaterdag, 4/6/2011 vanuit Beuningen en via Duitsland, in Sotttrum op camping gestaan. De drukte/files op de autobanen bepalen de overnachtinglocatie.
Verder naar Denemarken, in Koge op camping gestaan. Het was erg druk op de Deense wegen ( Hemelvaartsweekend).
Over diverse hoge bruggen naar Zweden, via Malmö, Lund en Hässelholm naar de camping in Vittsjo, een mooie plaats aan meren. Hier 3 dagen gestaan.
Via Värnamo en diverse binnenwegen, richting Tranema, de camper achter een hotel op Parkeerplaats gezet. Naar Jönköping, hier 2 dagen op de stadscamping gestaan, door regen en wassen de camping helaas noodzakelijk.
Het is inmiddels 11/6 als ik na lang zoeken een plaatsje vind achter een boerderij onder Motala. Van hieruit weer zuidelijker gereden naar de Sommen meren, omgeving Tranas en verder naar Österbymo. Via Eksjö naar Vstervik, bij Gamiebly op een camping gestaan. Op 15/6 via Nrrkping naar Skavsta om Jack op te halen. Die zelfde dag doorgereden naar omgeving Rettna, ergens aan een meertje gestaan.
De volgende dag via vele binnenwegen richting Ludvika gereden en iets ten noorden de nacht doorgebracht op een Parkeerplaats met meerdere vrachtwagens, helaas veel geluid!
Op 17/6 naar Leksand gereden, daar een wandeling gemaakt door de wetlands. `s Avonds op de oprit bij Zweedse kennis gestaan.
Verder naar Falun, daar een bezoek aan een oude mijn gebracht en doorgereden naar een meer ten zuiden van Hofors, ver van de bewoonde wereld
Op 19/6 via Gävla en Söderhamn de kustweg gevolgd en 25 km ten noorden van Hudiksvall op het eind van een schiereiland de nacht doorgebracht op Parkeerplaats aan de haven.
We vervolgen onze weg langs de kust, vandaag rijden we naar Miållom, weer op het eind van een schiereiland, waar we na enig zoeken toch nog een plaatsje vinden. De bewoners van hun 2e huis zijn niet thuis dus we staan ongeveer voor de deur.
De kustweg( E4) is de enige verbinding naar het noorden en boven Umea zoeken we weer op een schiereiland naar een overnachtingplaats.
Op 22/6 bereiken we Lulea, vanwaar Jack de volgende dag terug vliegt naar Nederland. Ik blijf hier tot 25/6 om mijn volgende reisgenoot, Fieke, van de luchthaven op te halen. Vanaf Lulea rijden we via de Kalix naar de grensstad Tornio om via Kemi, Finland binnen te rijden.
Via Rovaniemi ( op een camping aan de rivier) verder gereden naar het noorden.
Via Kemijorvi in Pyhajorvi op een zijweggetje bij woningen gestaan, de volgende dag bleek er een camping aan de overkant van de weg te zijn! Een mooie wandeling gemaakt door de bergen en door een kloof. Daarna via Sodankyla en Vuotso naar Utsoja, dit was een lange dag en veel km`s! Het is inmiddels 29/6 en morgen willen we op de Noordkaap staan. Met mooi weer vertrekken we de volgende dag. We vervolgen onze weg via een kloof op Finse grondgebied met uitzicht op de Noorse bergen, een schitterende weg met spectaculaire uitzichten, vooral toen de zon door brak.
Op 30/6 aan het eind van de dag, bereiken we via diverse tunnels de Parkeerplaats van de Noordkaap, waar we na het betalen voor maximaal 2 overnachtingen een plaatsje zoeken. Erg mistig en na uren, als de mist een beetje opgetrokken is, krijgen we enig zicht op de omgeving.
Na één mistige nacht, het wordt al dagen niet meer donker, zien we op 1 juli een schitterende zon, die niet ondergaat.
We vertrekken 2 juli naar Gjesvaer, waar we een rondvaart om diverse kleine eilandjes hebben gemaakt. Terug naar de doorgaande weg, naar Russenes, vanwaar we verder langs de westkust van Noorwegen richting de Vesterålen en de Lofoten willen reizen. We vervolgen onze reis via de E6, dit is enige weg die van noord naar zuid Noorwegen loopt.
Op 2/7 staan we ten noorden van Alta aan een fjord. De volgende dag staan we bij de haven in Olderdalen, vanwaar we morgen met twee veerboten verder gaan via Breivikeidet naar Sørbotn. Tromsø laten we rechts liggen. In Sørbotn staan we op een camping aan een fjord (wasdag), vanwaar we de zon achter de bergen onder zien gaan, maar in feite niet ondergaat. Op de Vesterålen en de Lofoten passeren we zoveel tunnels dat we de tel kwijt raken.
Via Støa, waar we bij een haventje hebben overnacht, zijn we teruggereden naar Sortland, waar we het gas van de koelkast hebben laten repareren. Om de tijd te vullen zijn we ondertussen in Myre bij een visverwerkingsfabriek gaan kijken en hebben we geluncht bij een kerkje waar we een privérondleiding gekregen hebben. Overnachting op de parkeerplaats in het leuke stadje Svolvaer, waar we in een café geinternet hebben, de dag erna naar Kleppstad weer naar een camping om het verslag te kunnen versturen.
We staan in Eggum langs de kust, bij een ondergaande zon maken we een wandeling langs de kust. `s Avonds zien we zeehonden in de branding spelen, terwijl krijsende zeemeeuwen ons wakker proberen te houden. De volgende dag rijden we naar het eind van de Lofoten, het plaatsje Å. ( echt 1 letter) We overnachten op een parkeerplaats met een uitzicht op stokvissen. Op 10/7 verlaten we vanuit Moskenes met de veerboot de schitterende Lofoten, we laten ook het mooie weer achter en gaan naar het vaste land. Als we, na 3 ½ uur varen, in Bodø aankomen is het bewolkt en dit weer zullen tot zeker 14 juli houden.
Via Sund, waar we het gevoel hebben, aan het eind van de bewoonde wereld zijn aangekomen, staan we bij een heel klein haventje bij een veerboot. Als we `s avonds na de regen nog een wandeling maken zien we de prachtige, kleurrijke omgeving met wilde orchideeën.
Het weer is niet goed om de volgende dag de gletsjer bij Holand te beklimmen, maar toch nemen we de boot ernaar toe. Met regenkleding beginnen we de wandeling en klauteren we zo dicht als mogelijk naar de gletsjer. Dit is een uitloper van de op 2 na grootste gletsjer van Noorwegen. Via de Helgelandbrug, een meester-kunstwerk van 1 km lang, rijden we naar Sorvik. Vanaf een parkeerplaats hebben we zicht op de 7 bergtoppen, de 7 zusters geheten, waarvan we morgen( 13/7) er 1 van willen beklimmen. Helaas is die dag het weer te slecht en maken we een uitstapje naar Tjøtta, via Alstahaug en het Petter Dassmuseum, van waar we weer terug rijden over de schitterende Helgelandbrug naar Møsjoen. Het regent veel. Møsjoen heeft een oud stadsdeel, Sjøgata, waar veel galeries zijn. Een aangenaam tijdverdrijf bij dit slechte weer. Na enig zoeken vinden we de camping, want het is weer wasdag. Het regent tot de volgende dag.
De laatste dagen maken we kennis van “het andere weer”in Noorwegen.
Volgens de voorspellingen wordt het de komende dagen iets beter.

Groeten uit een regenachtig Møsjoen, Joop 14-7-2011

• 14 Juli 2011 - 14:58

R&B:

Idillische foto's, leuk ook dat Viking achtige schip op de 5e foto. Bij die gletsjer zie je jou nadenken; zou ik het doen? De betekenis van de laatste foto is een beetje duister, hopelijk die figuur niet tot leven.
    Al lijkt het dan wel luxe zo'n camper maar met dat wandelen erbij is avontuurlijk genoeg. Het is in ieder geval heel iets anders als Zuid Amerika waar de warmte onderstreept door de muziek de sfeer bepaald. Hier is het niet zozeer "keep it cool" maar "get it warm". Toch hebben wij zo af en toe even gespiekt naar de weersberichten in Scandinavië en die weken niet veel af van hier. Het was alleen een paar dagen ruim boven de 30C en dan is het gewoon op Zuid Amerikaans "relaxen maaaan".
    Veel plezier verder, hou het monster op de weg.

• 16 Juli 2011 - 11:55

Ruud:

Mooie foto's, ik heb de foto per sms ook ontvangen! mooie plaatsen hoor!

gr Ruud

• 17 Juli 2011 - 09:54

Juleke:

Mooie reisverslagen de laatste twee. Ik heb er weer van genoten. De foto's zijn ook prachtig. Hopelijk zijn de weersberichten te vertrouwen en krijg je beter weer.
    Groetjes Juleke

• 17 Juli 2011 - 11:32

Wim Rutten:

Hoi Joop, Ik had niet zo in de gaten dat het er zo sprookjesachtig uitziet in het noorden. Ik zie aan je dat je ervan geniet. Ik blijf je volgen en tot het volgende verslag. Ik kijk er weer naar uit. Groet, Wim.

• 20 Juli 2011 - 19:06

Wil Joosten:

Hoi Joop,
    Prachtig, sommige namenb herkennen wij nog van ons -veel kortere- gereis in Scandinavië. De weersomslag, het bewolkte en het hele warme, maakten we mee. Aan de fjorden, in de bergen hebben wij het slechtste weer gehad, maakte het wel indrukwekkender, overigens. Je schrijft over natuur, je hebt gezelschap. Niet veel scandinaviërs tegengekomen zo met de camper?
    In NL is het zeer wisselvanllig, de vierdaagse is begonnen onder heel slecht egsternte, maar in praktijk is het wel droog overdag meestentijds. Helpt al die duizenden!
    Onze renclub gaat gewoon door op één avond na. Toen was het echt te gek.

Joop, geniet van al hetgeen er rondom je is, groet,
    Wil en Fran

• 21 Juli 2011 - 09:25

Diny:

JOOP,
    je plaatjes en je verhaal ,geweldig.
    ik ben dag 3niet gestart bij de verdaagse een slijmbeurs ontsteking ik heb verrekt van de pijn nu onder behandeling bij de fysio,zoveel getraind.het doen pijn omte stoppen!!!
    GROET DINY

• 25 Juli 2011 - 07:35

Adri En Marion:

Wat een prachtige foto's weer van veel natuur. Jammer dat de regen zo heeft toegeslagen. Hier is het ook zo. Onze zoon Jeroen heeft op zijn trouwdag schitterend weer gehad. 2 dagen daarna heeft het alleen maar geregend. Vandaag schijnt gelukkig de zon. Geniet nog maar lekker van Noorwegen, want het is een schitterend land. Oslo is in diepe rouw wegens zo'n gek die jonge mensen heeft doodgeschoten op een eiland. Wat wonen op deze planeet geflipte mensen hoor. Ondanks dat wensen wij jullie nog hele zonnige dagen.