8e verslag - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Joop Pors - WaarBenJij.nu 8e verslag - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Joop Pors - WaarBenJij.nu

8e verslag

Door: Joop

Blijf op de hoogte en volg Joop

31 Juli 2011 | Zweden, Stockholm

8e en laatste reisverslag van deze rondreis door Scandinavië.
25/7. Ook vannacht heeft het weer geregend, maar na regen komt zonneschijn.
In Folldal zou een interessante Ecocentrum zijn, een mogelijke leerzame binnenactiviteit.
Maar zoals het vaker geldt op papier of de eerste indruk is mooier dan de werkelijkheid!
Het geeft een beeld hoe men hier met de natuur omgaat! Men is er zuinig mee, veel “witte “ steenkoolenergie. Geen milieu verontreiniging, ook zie je hier geen vuil op straat en zeker niet in de natuur! Daar kan men in NL nog iets van leren.
Verder naar Hjerklinn, vanuit de jeugdherberg kun je met een lokale gids naar muskus ossen gaan kijken. Deze vanuit Groenland geïmporteerde dieren zouden zich ergens diep in de bergen schuil houden. Vandaag zijn er geen tochten meer. Na de omgeving een beetje verkend te hebben, uiteindelijk overnacht op een plateau, met zicht op de bergen en dalen, in en absolute stilte! De muskusossen laten zich hier niet zien! De veilige afstand tov de muskus ossen is 200 m. Wat zie je dan nog, als het ook nog regent, niets dus! De volgende dag ga ik op eigen gelegenheid naar een uitzichtpunt. Hier staat iemand met een super kijker. Ik heb geluk en zie 5 muskus ossen grazen! Op de terug weg nog een ommetje van 2 uur gemaakt door de bergen. Het regent een beetje, maar daar hebben ze degelijke regenkleding voor gemaakt.!
`s Middags klaart het een beetje op en ik besluit naar Dombas te rijden. Dit is een zeer toeristisch plaatsje dat geheel gericht is op de wintersport. Beetje ver voor mij om er deze winter heen te gaan, ook de bergen zijn er niet zo hoog als in Frankrijk!
Het landschap hier is glooiender dan in het noorden. Daarna doorgereden naar Otta ook weer een “lux” plaatsje aan de E6, dit is de doorgaande weg van Noord naar Zuid Noorwegen via Oslo, Stockholm naar Malmö.
Vanaf Otta loopt een steile, gelukkig geasfalteerde weg, de bergen in, wat een bijzonder mooi wandelgebied zou zijn! Na vele haarspeldbochten en prachtige uitzichten, helaas geen gelegenheid om foto`s te maken, lastig geen copiloot! Op ± 1500 m., aan het begin van het Rondane Nationaal Park, is een grote lege plaats. In de winter in gebruik als P voor de skiërs!
Hier lopen schapen los, net zoals in het hele park, ook is er nog een functioneel toilet, dus een uitstekende plaats voor minimaal 2 overnachtingen en een vertrekpunt voor wandelingen.
Helaas zijn er geen detailkaarten te verkrijgen. Het wordt een zware en lange tocht, over bergen, rotsen en door moeras! Gelukkig is het droog, maar soms zijn er diepe te doorwaden gedeelten. Ook is er geen echte route uitgezet, dus mijn GPS is echt nodig! Moe maar zeker voldaan, kom ik naar 6 uur “hiken”, weer bij de camper aan. In het riviertje spoel ik de wandelbroek uit en na een heerlijke douche, beloon ik mezelf met een duur Noors biertje.
Er zijn inmiddels nog 3 campers bijgekomen en tijdens de “social talk”, worden de ervaringen en adviezen uitgewisseld.
Het is de afsluiting van mijn Scandinavië reis 2011 , morgen begin ik aan de terugreis. Nog ± 2000 km te gaan!
Ik kan terugkijken op bijzondere ervaringen, eigenlijk was het een aaneenschakeling van speciale belevenissen. Het leven in een camper bevalt me goed, alles bij de hand, een huis op wielen. Ook de ruimte legt zijn beperkingen op, maar alleen door ervaring, kun je leren cq verbeteringen aanbrengen.
De natuurlijke schoonheid van Scandinavië, vooral in Noorwegen, is overweldigend. De natuur stelt geen eisen en geen vragen maar is wel hard. Je moet de natuurwetten accepteren. Je kunt er bijna onbeperkt van genieten. Scandinavië; wild kamperen; camper; is bij uitstek de juiste combinatie.
Je moet niet met een camper over gravelwegen naar de top willen, maar ook geen toppen beklimmen in de mist.
Op weg naar huis is de E6 de te volgen route en hoewel ik liever ergens wild kampeer, zoek ik nu toch een camping op.
Bij Fanuhmshede (Zweden) is de 1e overnachting en de 2e in Kolding ( Denemarken).
De Sontbrug, tussen Malm en Denemarken is een 16 km lange oeververbinding. (8 km brug , 4 km tunnel + aan /afvoer wegen). Je hebt er een indrukwekkend uitzicht over de het omliggende land, water en de er onder doorvarende (zee) schepen. De tweede brug verbindt de Deense eilanden Sjaland en Fijn, ook hier zie je een staaltje van bouwkunst. Je moet er wel een stevige tol voor betalen, maar het uitzicht is bijzonder.
Ik ben in totaal 9 x over een landsgrens gegaan, maar alleen een snelheidbeperkende maatregel en een bord met het betreffende nieuwe land, vestigde mijn aandacht op dat gebeuren. Er was geen enkele controle, maar wel tijdsverschillen ( Finland) en diverse munteenheden. Ook de prijzen van verschillende producten varieerden, vooral Noorwegen is een duur land. Terwijl alcohol soms moeilijk te verkrijgen en dat is voor NL`ers soms toch een raar begrip.
In Scandinavië is het absoluut veilig en dat voel je en merk je aan alles. Het “allemansrecht” zoals dat hier genoemd wordt, geeft je de mogelijkheid om bijna overal te mogen kamperen.
Het zuid westen van Noorwegen heb ik helaas nog niet gezien, dus er is zeker één reden om terug te gaan.
Ik ben weer thuis, 31 juli 2011 en moet nog wennen aan een andere leefgewoonte.
Iedereen bedankt voor de reacties.

Hartelijke groet uit Beuningen.
Joop

• 01 Augustus 2011 - 07:10

R&B:

Social Talk? Beeeh? Leuke foto die schapen bij de deur, net of ze een ijsje komen kopen. Je hebt in je goed vermaakt en inderdaad nu weer even wennen aan NL.
    Welkom thuis

• 05 Augustus 2011 - 12:01

Juleke:

Fijn dat je weer heel thuis bent. Bedankt voor alle mooie verslagen en foto's. Je zult inmiddels wel weer gewend zijn in Beuningen, meestal gaat dat veel te snel.

Groetjes Juleke

• 22 Augustus 2011 - 19:28

Emmy En Gerrit:

Nog een verlate reactie. Vandaag je laatste verslag gelezen na terugkomst van onze 4weekse fietstocht naar Wenen. In je verhalen duidelijk de sferen geproefd, waarin jij je de afgelopen maanden hebt begeven. Heerlijke verslagen en prachtige foto's. We willen er graag nog op een later tijdstip meer van horen en zien.