3e verslag - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Joop Pors - WaarBenJij.nu 3e verslag - Reisverslag uit Stockholm, Zweden van Joop Pors - WaarBenJij.nu

3e verslag

Door: Joop

Blijf op de hoogte en volg Joop

15 Juni 2011 | Zweden, Stockholm

3e reisverslag
Vertrek Donderdag 9/6 laat, met een druilerige regen via de autobaan richting Jönköping. Vooral op binnenwegen heb je prachtige uitzichten, tevens opzoek naar een kampeergelegenheid, niet op een camping, maar er zijn hier weinig gelegenheden. Uiteindelijk een parkeerplaats gevonden achter een hotel waar ook huisjes verhuurd worden. Het heeft de hele dag en nacht geregend. De volgende dag naar de camping in Jönköping. Het is een universiteitstad, waar als het mooi weer is, veel te doen is. Omdat het blijft regenen, is een bezoek aan het centrum een redelijk alternatief. Het is wel lastig om de camper ergens geparkeerd te krijgen, maar een bouwput bracht de oplossing.
Het lucifer museum is een aanrader, je krijgt hier inzage onder welke slechte omstandigheden er destijds onze befaamde “zwaluw”lucifers zijn gemaakt, voordat het gehele proces geautomatiseerd werd. Maar ook dat ging net als bij zoveel verbeterprocessen ten koste van de werkgelegenheid, waar men dus tegen in opstand kwam. Dit museum net als het volgende bezochte radiomuseum, ligt in een aparte wijk van de stad, met veel horeca, maar daar is gezien het slechte weer niets te doen. Het radiomuseum roept oude herinneringen op, maar meer is het ook niet en de middag is gevuld. Terug op de camping is er gelegenheid om de was te doen en veel tijd om te lezen!
De volgende dag begint bewolkt, zoals vele dagen, maar later het een prachtige zonnige dag. De weg langs het meer is schitterend, de C op cruisecontrole en gewoon genieten van het uitzicht over het meer. Onderweg enkele plaatsjes bezocht, waarvan de ANWB gids zegt dat het de moeite waar zou zijn, soms hebben ben ik het daar mee eens. Vadstena heeft een bijzonder kasteel, bwj. 1545. Na enig zoekwerk, uiteindelijk, met toestemming van de eigenaar, achter een boerderij de nacht doorgebracht. Via Motala en daarna soms zeer smalle binnenwegen, ( breedte van de camper), uiteindelijk bij de Somman meren aangekomen. In dit gebied staan langs de meren alleen maar 2e huisjes. Alles straalt rust uit. Na een wandeling van 4 uur, waar ik ook mijn GPS nodig had om weer terug te kunnen komen, heb ik gewoon de camper in de omgeving van huisjes, bij een meer geparkeerd en gewacht of er iemand reageerde. Toen dat niet gebeurde, het inmiddels standaard ritueel afgehandeld, relaxen, drankje, eten koken en vooral genieten, terwijl de zon zijn laatste stralen over het meer laat schijnen. Het is inmiddels 22.30 en zit nog buiten te lezen, zonder lamp!
De volgende dag kan ik kiezen 1 uur omrijden of gokken dat het weggetje breed genoeg en het veerpontje van voldoende omvang is , om mij over te zetten. De Camper gebruikte 50% van zijn capaciteit en met nog een auto met aanhanger, was deze veerboot vol.
Na 3 uur wandelend opzoek te zijn gegaan voor een mooie overnachtingplaats, geconstateerd, dat alle plaatsen niet aan de juiste, lees zonnige, kant van het schiereiland liggen. Uiteindelijk langs een verlaten weg bij, weer een meer, gestaan. Helaas niet alleen, hier reeds een voorproefje gekregen van de beruchte vliegenplaag!
Alle horren en ramen dicht, maar toch nog ongenodigde gasten.
Op deze plaats heb ik alle faciliteiten van de camper getest, ook de generator, alles functioneert naar wens.
De volgende dag weer wakker gemaakt door het tikken van de regen op het “zolderraam”. De “gasten” zijn verdwenen en na een rustig ontbijt via Eksjö gereden. Dit stadje is in 1570 door de eigen bewoners in brand gestoken om te voorkomen in Deense handen te vallen en na de 2e brand in 1856 is er dus niet meer over van de originele houten huizen. Alleen het noordelijk gedeelte is herbouwd, dit geeft dan ook een goede weergave van de originele Zweedse stadjes. Alles hout, smalle klinker straatjes en zeer klein opgezet.
Het stadje Vimmerby is gelieerd aan Astrid Lindgren en haar beroemde Pipi Langkous verhaal. Het is vandaag dinsdag 14 juni en weer tijd voor een camping, wassen en fourageren. In Gamleby ten noorden van Vastervik zou een mooie camping aan het water liggen. Na enig zoekwerk gevonden, inderdaad het uitzicht is geweldig, maar de sanitaire voorzieningen zijn lastig, muntjes, lauw water en een onbezette receptie, doen afbreuk aan het geheel.
Vandaag 15/6 naar Skavsta, Jack komt een weekje over. Samen gaan we naar Lulea, vanwaar Jack 24/6 weer hoopt te vertrekken. Het zijn nog 2 lange reisdagen naar Lulea. In de tussentijd willen we op verschillende plaatsen gaan wandelen en zo mogelijk een interessant stadje bezichtigen.
Zweden is een prachtig land, heel mooie natuur, veilig en heeft nog veel ruimte.
Het is moeilijk te omschrijven, maar je ziet en voelt het als je er door heen rijdt.
Het glooiende landsschap en de kleine, soms nog ongerepte dorpjes, zonder graffiti en aanverwante verschijnselen die we in NL, helaas al gewoon zijn gaan vinden.
Groeten uit Skavsta, Joop

• 15 Juni 2011 - 18:30

Mike En Herma:

Leuk dat Jack een weekje je komt bezoeken; veel plezier met het wandelen!!
    Groetjes
    Mike en Herma

• 15 Juni 2011 - 19:16

Wil Joosten:

Hoi Joop, Je reist al veel zo te lezen, in dat luxe rij-huis van je! Alles helemaal voor jou en niemand die je stoort. Dus vooral je steeds terugkerende 'rustig met een lekker glas wijn' raakt me. Proost vooral. Over de mugen hadden we het de laatste training nog, die zijn herkenbaar, dus.

Geniet, loop, rust, praat de komende dagen, en schrijf/ (Op mobiel apparaat?)

Wil

• 15 Juni 2011 - 19:53

Rita:

Hallo Joop, leuk om te lezen hoe het je vergaat in het land van rust en ruimte. Nou ja ruimte, niet altijd voldoende voor je camper dus. Morgen start ik m'n fietstoer in het, volgens de berichten, dan natte Nederland. Ik wens je alle goeds en rust op weg naar het noorden. Hartelijke groet Rita

• 18 Juni 2011 - 15:08

Babs Uit Wilp:

Lieve Joop,
    ben je nog niet vergeten. Herman is net terug van de Kaap. Het totaal is hem een beetje tegen gevallen, waarschijnlijk had hij een te grote verwachtingspatroon. Ik lees dat je met volle teugen geniet van je reis.
    Ben zelf net terug uit Frankrijk (3e reis). Pluk de dag en go your geng. In juli ga ik weer. groeten van Babs

• 19 Juni 2011 - 12:49

Diny:

JOOP,weer een prachtig verhaal,ja de muggen die lusten wel pap vanons bloed,laat je niet lek prikken.
    het weer is hier ook erg slecht vandaag komt het met bakken naar beneden ,geniet lekker van het wandelen.
    gr wim & diny

• 20 Juni 2011 - 17:28

Teunie:

Hoi Joop, ben net weer terug uit st.petersburg en heb volop genoten van de reis er naar toe! Op de heenweg hebben we Stockholm aangedaan we vonden dat een facinerende stad. Het binnen varen langs de kleine eilandjes en de vergezichten waren een belevenis.
    Heel veel wandel plezier met Jack!
    Groetjes Hennie en Teunie

• 21 Juni 2011 - 21:00

Arno:

Hoi Joop,
    Vandaag de langste dag, het moet heel speciaal zijn om deze zo noordelijk mee te maken.
    Hopelijk heb je hier mooie foto's van gemaakt.
    Leuk om je zo te kunnen volgen. Geniet ook van deze reis.

Groeten Arno

• 22 Juni 2011 - 15:41

R&B:

Lekker je natje en je droogje heb je daar als ik je verslag zo lees.
    Maar goed dat jij je groot rijbewijs hebt anders zou je klem komen te zitten op die rustieke smalle weggetjes. Ook spannend om een overnachtingsplekje te vinden, dat zou je niet zeggen. Al met al dus een echt avontuur en van een heel ander kaliber dan tot nu toe. Toch ook weer lekker luxe met cruise controle en een wijntje, de luie stoel aan het meer. Heb je nog geen hengeltje uitgegooid om zo'n prachtige zalm of forel (jeweetwel lekker op de bbq) te vangen? Misschien beter om niet te doen, wie weet wat voor monsters er in die diepe wateren verscholen zitten.
    Nu alle gekheid op een stokje; veel plezier en goede reis.

• 23 Juni 2011 - 09:53

Juleke:

Zo te lezen een mooi land om te vertoeven. De vliegen lijken me wat minder leuk. Veel wandelplezier met je medereiziger. Wel gezellig om even aanspraak te hebben. Geniet er van.
    groetjes Juleke