4e verslag - Reisverslag uit Luleå, Zweden van Joop Pors - WaarBenJij.nu 4e verslag - Reisverslag uit Luleå, Zweden van Joop Pors - WaarBenJij.nu

4e verslag

Door: Joop

Blijf op de hoogte en volg Joop

25 Juni 2011 | Zweden, Luleå

4e reisverslag
Vanuit Gamleby, op weg naar Skavsta , eerst nog een bezoek gebracht aan Västarvik, deze oude havenstad is zeker de moeite waard om een keer door heen te lopen. Er liggen veel eilandjes voor de kust, wat toch een bepaalde sfeer geeft. Vanaf hier is het nog ruim 2 uur rijden naar Skavsta. Alles verloopt volgens planning en om 20.40 loopt Jack de aankomst hal van de luchthaven binnen. We kunnen zo vertrekken, alles is in de camper aanwezig, dus ook deze nacht wordt het weer wild kamperen. Na enig zoekwerk vinden we een prachtige plaats bij een afgelegen meertje, ten zuiden van Katrineholm, waar alleen het geluid van de vogels en het kabbelende water de rust verstoord. Nadat de camper waterpas is gesteld, proosten we, bij een ondergaande zon, op de komende reisdagen. Het blijft lang licht en om 23.30 u. besluiten we toch maar te gaan slapen.
De volgende dagen zoeken we onze weg richting Falun. We kamperen altijd ergens in de natuur of soms op een parkeerplaats, maar altijd met prachtige uitzichten op een meer, want die zijn er heel veel! En altijd in het gezelschap van de bekende “Scandinavische muggen”. Iedere dag rijden we een paar uur, genieten van de prachtige vergezichten, soms iets bezichtigen en uiteraard fourageren. Jack kookt en we eten iedere avond lekker. Als we een keer echt binnendoor willen rijden, maken we kennis met de soms zeer slechte en smalle Zweedse wegen en dan met 2,50 m breed, is enige stuurmanskunst vereist. Toen zelfs een omgevallen boom de weg blokkeerde, tijdens de zoektocht naar een geschikte kampeerplaats, moesten we honderden meters achteruit manoeuvreren over een smal bospad. Zo leer je de (on)mogelijkheden van deze camper. Het geeft een extra dimensie aan dit soort reizen.
We krijgen een adres door waar we bij een Zweedse kennis, in Lekrant, kunnen overnachten op de oprit. Voordat we daar naar toe gaan, wandelen we, tussen 2 buien door, eerst nog een paar uur door “wetlands” , een prachtig vogelgebied, waar je vanaf uitkijkposten een overzicht over het moerasgebied krijgt. Daarna via de onontbeerlijke reisbegeleider (Tomtom) naar de onbekende gastvrouw.
Het wordt een bijzondere ontmoeting, zeker als we voorstellen om de gastvrouw uit te nodigen mee te eten. We koken in haar keuken en onder het genot van Zweedse en Nederlandse wijn, wordt het een zeer gezellige avond.
Na vele dagen achter het stuur, is het tijd om iets aan sport te doen. De volgende ochtend ga ik dan ook een uurtje hardlopend de omgeving verkennen. Na het ontbijt nemen we afscheid van onze gastvrouw. We reizen verder naar Falun, waar sinds 1200 al aan mijnbouw wordt gedaan. Hier werd hoofdzakelijk ijzererts gedolven, maar ook goud, zilver en koper. Destijds moest er onder erbarmelijke omstandigheden in de mijn gewerkt worden. Dit wordt nog duidelijker als we, onder begeleiding, ± 60 m. afdalen, nu met een moderne lift, maar destijds met een ladder.
Zweden heeft een goed draaiende economie, die gebaseerd is op 3 natuurlijke bronnen: hout, ijzererts en waterkracht.
Ongeveer 58% van het land is bedekt met bos. Op de reis naar het noorden zien we dan ook heel veel bossen, dit wordt uiteraard saai, maar met uitzicht op de vele meren en het glooiende terrein maakt dat er toch steeds een ander beeld op het netvlies staat. Het is ook moeilijk in foto`s weer te geven, je moet het ervaren.
Ook de vaak kleine dorpjes die je, als je van de autoweg afgaat, passeert, stralen rust uit.
Langs de Botnische Golf liggen veel (haven)steden, die hoofdzakelijk hun bestaan vinden in het verwerken van hout.
Het weer kan beter, soms een regendag, maar `s avonds klaart het vaak op. Ook maken we regelmatig een wandeling in de omgeving van de overnachtingplaats. We kamperen alle dagen ergens “wild” en soms zijn dat hele mooie stekjes. Zo ook maandag 20/6, als we enig zoekwerk ergens een bos inrijden met uitzicht op een baai. Als de zon om 22.30 u achter de bomen verdwijnt, is het nog volop daglicht. Het wordt eigenlijk niet donker en om niet geheel “uit het biologische ritme” te raken moet je dus op tijd naar bed.
Tenslotte komen bereiken we Lulea een grote, nieuwe havenstad. De oude haven, Gammelstaden ligt meer dan 10 km. landinwaarts.
Zweden komt per eeuw ongeveer 1 m. omhoog. In tegenstelling met Pitea, laat men deze haven dichtvriezen. De 1e overnachting in Lulea is op een heuvel van een langlauf loipe met een schitterend uitzicht op de stad. Het is 23/6 en de langste dag. Om 00.00 uur staat de zon nog net boven de horizon, een vreemde ervaring. Het is gewoon licht, we kunnen, buiten, zonder lamp een boek lezen.
In Gammelstaden staan nog de originele houten huisjes, scheef, klein en nu nog in gebruik door toeristen, maar destijds werden ze gebruikt voor het overnachten van ver weg wonende kerkgangers. We sluiten onze gezamenlijke reisweek af met een bijzondere wandeling door de “wetlands”, in de omgeving van Lulea. Met enige lenigheid en voorzichtigheid houden we droge voeten. We hebben al rijdend genoten en een stukje van Zweden gezien. Het was een gezellige week en na afscheid op de luchthaven ga ik op zoek naar een camping met wasmachine en droger.
Het is de bedoeling dat de reis verder gaat via Finland, met als doel de Noordkaap. Reizen brengt altijd verrassingen met zich mee. Hoewel het een geciviliseerd land is, weet je niet waar de volgende overnachting zal zijn.
Het weer is wisselend, overdag, als de zon schijnt is het warm, maar `s avonds koelt het hard af. Zon- en regendagen wisselen elkaar af.
Bijzondere groet uit het hoge noorden.

Joop.

• 25 Juni 2011 - 09:13

R&B:

Het komt over als een zeer comfortabele en luie reis. Dagboek bijhouden in de luie stoel, koken met meer flessen op tafel als wat anders, biertje. En dan als tegenhanger; baggeren in "the wetlands" wel weer stoer. Zo te zien mooie uitzichten en zonsondergang, toch wel leuk in het land waar de zon niet onder gaat. Conclusie daarom dat de reis er nog niet op zit en voor de 24uurs dag het hoge noorden lonkt.
    Veel plezier en houdt dat monster op de weg (ook in z'n achteruit wat somss ook voorkomt begrijpen we)
    Goeie reis Rikie en Bert

• 25 Juni 2011 - 09:23

Wim Rutten:

Hoi Joop, Zo te zien ben je in je element, rustig, easy going, elke dag weer een nieuwe omgeving en de zon die je niet meer in de steek laat in het hoge Noorden. Op zoek naar de Noordkaap. Veel reisplezier. I follow you.
    Groet, Wim

• 25 Juni 2011 - 09:49

Jolanda Van Den Berg:

Zoals altijd weer een aanlokkelijk verslag (behalve dan de muggen!).
    groeten!

• 27 Juni 2011 - 13:26

Ilona:

Ha die buurman,
    Volgens mij valt het je niet tegen het toerend bestaan....lekker on the road de pure natuur in.Ziet er allemaal heel relaxt en ook knus uit.Blijf genieten!Zal ik je eens wat vertellen,je hebt ons aangestoken met het kampeervirus,en wij hebben in de tussentijd een caravan (ja ha ha) aangeschaft en kunnen jouw oprit er dus even goed bij gebruiken.Dus ook wij zijn in de weer met alle bijkomende benodigdheden....eerst maar eens een weekendje proefdraaien binnenkort.
    Joop,fijne en mooie reis verder gewenst!

Groeten,Ilona en Frans

• 29 Juni 2011 - 08:12

Harrie:

Fantastische ervaringen die je met ons deelt, nog een goede reis verder.

• 29 Juni 2011 - 17:47

Juleke:

Hoi Joop,
    Mooi verslag alsof ik erbij ben. Heb al een goed idee hoe mooi Zweden is. Zo te lezen geniet je van al het moois dat Zweden te bieden heeft.
    Groeten uit het Haagse.
    Juleke

• 02 Juli 2011 - 19:35

Harri En Ank:

Hoi Joop,Zo te zien verloopt je reis op (camper )rolletjes en geniet je van de prachtige natuur en op tijd van een goed glas.Wij camperen maar gewoon door Duitsland maar genieten er ook van.Veel reisplezier ,wij blijven je volgen.Lieve groet Harri en Ank

• 07 Juli 2011 - 16:36

Hans En Marijke:

Schandalig late reactie van ons, terwijl het weer een hartstikke enthousiast verhaal is.
    Daar zijn enige redenen voor, maar die hoor je laterd nog wel. Een van de redenen is een familiedag(en) met caravan in Baarn. Goed weer en dan geldt ook voor ons genieten en niet op de klok ( lees : datum ) letten.
    Laat zeker tussendoor nog wel wat van mij weten.
    Verder een goeie reis met veel mooi weer en veel gezelligheid.
    Groete, Hans en Marijke