2e verslag - Reisverslag uit Vittsjö, Zweden van Joop Pors - WaarBenJij.nu 2e verslag - Reisverslag uit Vittsjö, Zweden van Joop Pors - WaarBenJij.nu

2e verslag

Door: Joop

Blijf op de hoogte en volg Joop

09 Juni 2011 | Zweden, Vittsjö

Scandinavië:
2e verslag
Zoals de gehele reis veel variabelen heeft cq zal hebben, was dat ook met de vertrekdatum.
Uiteindelijk op zaterdag 4/6 , met mooi weer vanuit Beuningen vertrokken. Toch wel weer een apart gevoel om hier, als het volgens planning gaat verlopen, pas eind juli weer terug te keren.
Vanaf de Ewijkse brug, met zicht op de Utrechtse heuvelrug zie ik een parapenter met veel moeite manoeuvreren om niet in de Rijn te hoeven landen. Ook Nederland kan erg mooi zijn, maar toch op zoek naar weer iets anders, het koude noorden of meer het avontuur?
Op zaterdag is het op de Nederlandse wegen niet druk, dus NL ben ik zo uit. Op de A1 naar Hamburg wordt het steeds drukker in combinatie met de vele wegwerkzaamheden hoor ik via de Duits TA dat er vele opstoppingen zijn en voor Hamburg staat 10 km “Stau” is, dus snel op zoek naar een camping. Met steun van Tomtom, mijn grote steun en toeverlaat op deze reis.. Genietend van het uitzicht en onder het genot van een wijntje, begint de reis redelijk ontspannen. Het is nog even wennen, om geen haast te hebben. De volgende dag via de zeer lange tunnel langs Hamburg, verder naar het noorden. De invloed van de “GROENEN” in Duitsland is goed zichtbaar, de skyline wordt ontsiert door vele windmolens. Ook in Denemarken wordt op deze manier de nodige energie opgewekt. Het vlakke landschap lijkt veel op NL, maar is veel uitgestrekter. De grensovergang is alleen herkenbaar aan het bordje “grensovergang”. Op zondagmiddag op weg naar Kopenhagen, met als doel Malmö, maar helaas te druk en weer veel files. Tomtom manoeuvreert mij via binnenwegen naar een prachtige camping aan het water, waar ik , genietend van de avondzon en een heerlijk koel glas wijn, alvast de aangepaste route voor de volgende dag bestudeer.
Via 2 prachtige lange en hoge bruggen en een tunnel bereik ik de volgende dag Zweden. Op de bruggen heb je een schitterend uitzicht over het landschap en de zeeschepen, die er ruimschoots onderdoor varen. Uiteraard moet je hier een stevige Tol voor betalen.
Het zuiden van Zweden is een glooiend landbouwgebied, afgewisseld met bossen en naarmate je noordelijker komt, worden het meer bossen.
Zowel op de Duitse, Deense autobanen, als hier in Zweden zie je heel veel campers.
Onderweg bezichtig ik nog een kasteel annex klooster( Bosjökloster), Het ligt aan een meer, maar die zijn er duizenden in Zweden. Op maandagavond bereik ik de geplande camping in Vittsjö. Met uitzicht op het meer, waarin de grote ijzerhoudende stenen op vele plaatsen nog boven het water uitsteken. Vroeger werd hier veel ijzererts gedolven. Nu is het een omgeving waar men prachtige wandelingen kan maken en van de rust kan genieten. Het is hier vroeg en lang licht. Over een paar dagen is het de langste dag. Een paar jaar geleden heb ik al eens meegemaakt dat de zon maar even onder ging. Nu hoop ik dat weer mee te maken en zelfs zien dat de zon niet onder de horizon verdwijnt.
Het waren prachtige dagen aan het meer, maar na 3 dagen van de omgeving te hebben genoten vertrek ik morgen, donderdag 9/6 naar een volgende plaats.
Groeten vanuit een prachtig land.
Joop

• 09 Juni 2011 - 05:30

Hans En Marijke:

Joop,
    het is dan zover. Je bent volop aan het genieten met jouw mechanisxch speeltje. Deze eerste dagen zijn voor ons herkenbaar, omdat wij in het verleden dir stuk van denemarken en zweden ook bezocht hebben met de caravan.
    Geniet ervan, hopenlijk met goed blijvend weer, want dat hebben wij ook. tot de volgende spoedige reactie.

• 09 Juni 2011 - 08:34

Juleke:

Weer bedankt voor je verslag. Wel fijn dat er tomtom's bestaan. De eerste foto's zijn weer mooi en je verslag zo lekker leesbaar. Ik zie uit naar het volgende verslag.

• 09 Juni 2011 - 14:32

R&B:

Goed van start dus en lekker op weg. Eindelijk geen werk maar ontspannen, klinkt goed. Smal en klein hangbruggetje voor de camper, klopt niet helemaal met de beschrijving in je verhaal :).
    Zoals je begrepen hebt is dit mijn nieuwe mailadres.
    Veel plezier,
    R&B

• 10 Juni 2011 - 12:10

Diny:

JOOP,mooi je camper,foto's en je verslag geniet van het mooi's met je lekkere wijntje.
    groet wim & DINY

• 15 Juni 2011 - 13:13

Bas | BNN | Radio 1:

Hallo Joop, ik zit je verhalen te lezen. Te gek hoor om lekker rond te reizen daar. Je schreef al over de langste dag. Ik ben voor radio 1 opzoek naar iemand die op 21 juni in Noorwegen/Zweden is. Maar het liefste op de Noordkaap. Ben jij dat toevallig? :-)

Of anders; ga je iets speciaals doen die dag? Naar feesten o.i.d.

Lijkt me leuk als je reageert. Dan kunnen we het er nog even uitgebreiden over hebben.

Goede reis verder en veel geluk!

Groetjes, Bas

• 15 Juni 2011 - 17:36

Adri En Marion:

Je bent dus weer aan het genieten. De files heb je nu achter de rug dus lekker genieten van de omgeving en doe rustig aan. Misschien kun je nog effe vissen voor verse vis op je bord. Lekker effe de bbq vis erop en smullen maar. Doe kalm aan wij volgen je wel. Veel reisplezier.